Een goede pomp is essentieel voor een fietser. Daar zal weinig twijfel over bestaan. Maar wat is een goede pomp? Belangrijke punten voor mij zijn: de pomp moet stevig op het ventiel aan te sluiten zijn, de bandendruk moet je goed kunnen aflezen en natuurlijk moet het pompen zelf soepel gaan tot de gewenste druk! Hier hebben we onder andere naar gekeken bij de SKS Airworx 10.0 fietspomp.

De specs

De SKS Airworx 10.0 zit in het middensegment van de serie vloerpompen van SKS. Tussen de klassieke Rennkompressor en de eerder geteste Airkompressor 12.0. Naast de Airworx 10.0 is er ook nog een Airworx 10.0 Plus. Grootste verschil tussen de twee is dat de Plus-versie langer is en daardoor meer volume heeft.

De SKS Airworx 10.0 heeft een stalen voet en driehoekige buis. De pomp zou daardoor tijdens het pompen stabiel moeten blijven. De pomp gaat tot 10 bar en de druk is af te lezen van een analoge drukmeter. Deze zit hoog, net onder het handvat, zodat je niet hoeft te bukken om de druk precies te kunnen aflezen. Het handvat heeft een Soft Touch handgreep zoals SKS het zelf noemt.

Ten opzichte van bijvoorbeeld de Airkompressor 12.0 heeft de Airworx 10.0 een langere slang. De slang begint bij de drukmeter, zit beneden door een haak en is vervolgens vast te maken door de pompkop in het handvat te klikken. De pompkop is geschikt voor de drie belangrijkste ventielen: Presta, Autoventiel en Dunlop ventiel. Ook worden er adapters meegeleverd zodat je er ook een luchtbed of bal mee kunt oppompen.

Eerste indruk

Allereerst voelt de pomp erg solide. Qua hoogte is hij te vergelijken met de Rennkompressor. De metalen voet zorgt dat de pomp erg stabiel staat. Het volume van de pomp is heel goed. Even weer het vergelijk met de Rennkompressor. Een 25 mm bandje op pompen tot 7 bar gaat met de Rennkompressor in 23 slagen. Met deze Airworx 10.0 ben je in 17 slagen klaar. Duidelijk meer volume dus. De slagen kosten wel iets meer kracht als je het vergelijkt met de Rennkompressor. Het oppompen van de band tot 8 bar gaat soepel. Daarboven kost het wat meer kracht.

Het handvat voelt lekker in de hand voelt ook solide. Tijdens het testen ga ik bewust wat ruwer met de pomp om dan ik normaal zou doen. Om er zeker van te zijn dat er niets stuk gaat wanneer je bijvoorbeeld op een onstabiele ondergrond staat. Maar de pomp geeft geen krimp. De slang is met 115 cm lekker lang en omdat hij aan de bovenkant begint, kan je zelfs met je fiets in een werkstandaard makkelijk bij het ventiel. De bekende multivalve pompkop van SKS werkt zoals je verwacht.

De drukmeter is niet heel groot, maar omdat hij bovenaan de pomp zit, lees je hem wel makkelijk af. De adapters voor een luchtbed of een bal kan je in de daarvoor bestemde openingen stoppen, naast de drukmeter. Je moet ze wel even goed erin drukken zodat ze klemmen anders vallen ze er snel uit.

Details

SKS Airworx 10.0
Prijs: € 42,99
Hoogte: 66 cm
Gewicht: 2,02 kg
Maximale druk: 10.0 bar
Slanglengte: 115 cm
Kleuren: Grijs of Oranje
Meer info via SKS-Germany

Conclusie

Ergonomisch voelt dit als een van de betere pompen die ik in de loop van de tijd heb gebruikt. Door de iets grotere luchtcapaciteit heb je minder slagen nodig, maar de slagen zijn daardoor wel iets zwaarder. Alles voelt stabiel aan deze pomp. Dit is zo’n pomp die je een keer aanschaft en dan 40 jaar later nog in je schuur staat.