Afgelopen maand was Speedvagen in het land. Nou ja, het team achter Speedvagen was er om hun verhaal maar ook hun aanpak te laten zien. Je bestelt een racefiets op maat dus dan moet er worden gefit.

De methode van Sacha White, oprichter van Speedvagen, om iemand te fitten, wijkt iets af van veel andere fitmethodes. Gevoel is de basis van de manier die Sacha gebruikt. Dat klink misschien een beetje zweverig maar hij legt het allemaal erg mooi uit tijdens de sessie die in Amsterdam werd gehouden. Ik was erbij om zijn verhaal eens aan te horen.

Dynamische presentatie
Om de presentatie een beetje levendig te houden, hield Sacha een korte inleiding in het Rapha Clubhouse, om daarna op de fiets te stappen om het geleerde zelf te kunnen voelen en testen. Tijdens de tocht werd er regelmatig gestopt om een onderdeel van de fitting te bespreken. Het ging hier dus niet om een echte fitting maar om de achterliggende gedachte van de fitting duidelijk te maken.

Gevoel
Om duidelijk te maken dat het gevoel belangrijk is moesten we een bepaalde houding aan nemen. Beide voeten op schouderbreedte. Buig je rug dan langzaam ietsje naar voren. Nu voel je de druk in de onderrug. Je kan je voorstellen dat je tijdens het fietsen niet zo’n houding wil hebben en dat je zo min mogelijk druk in je onderrug wil. Buig je rug langzaam verder naar voren, zover totdat de spanning minder wordt. Toch mooi te voelen dat je krom voorover gebogen een meer ontspannen houding hebt dan wanneer je maar een beetje krom gebogen bent.

Dit was maar een puntje dat Sacha aanhaalde om aan te tonen dat gevoel belangrijk is en op deze manier wordt de hele fit aangepakt. Het doel is een fit te krijgen waarbij je zo ontspannen mogelijk op je racefiets zit. Misschien is het niet de meest aerodynamische houding of de houding waar je het meest kracht kan zetten. De paar seconden die je daarmee zou winnen, zijn belangrijk voor de profrenner waarbij een seconde het verschil tussen winst en verlies kan betekenen, maar de gemiddelde toerrijder wil gewoon lekker fris van de fiets stappen zonder direct gemasseerd te hoeven worden. Dat is het verhaal van Sacha in een notendop.

Wanneer je een bikefit doet bij Speedvagen neemt dit zo’n 3 uur in beslag, zodat alle details ook zijn meegenomen in de fit. Ze hebben daar bij Speedvagen een testfiets die helemaal aangepast kan worden zodat de houding tijdens het fitten makkelijk aangepast kan worden. En omdat niet iedereen per se heel goed zelf kan voelen of een houding comfortabel is of niet, kijkt Sacha zelf bijvoorbeeld naar de spanning in de spieren om te bepalen waar het meest comfortabele punt zit.

Erg mooi verhaal en misschien nog wel mooier waren de fietsen. Ik mocht zelf een rondje op de Urban Racer. Een superfijne stadsfiets, maar met een prijs vanaf € 3.495,- is hij toch wat prijzig wanneer je de fiets niet steeds mee naar binnen kan nemen en buiten moet staan. Zeker als je bedenkt dat je stadsfiets van € 25,- al interessant is voor dieven. Een custom Speedvagen frameset (racefiets) begint bij $ 3.395,- en ook dat is veel geld. Maar toch is zoveel geld voor een racefiets anders dan voor een stadsfiets en daarom staan deze nog steeds op mijn lijstje mocht ik eens geld over hebben. Zo gaaf (vind ik).

Meer info bij Speedvagen