Als liefhebber van racefietsen, en aanverwanten, heb ik een zwak voor custom fietsen. Framebouwers die een frame volledig met de hand in elkaar lassen, zonder dat daar een mal aan te pas komt. Met enige regelmaat komt er hier een custom fiets voorbij. Vandaag de Hartley Copper Leaf Light Tourer van Caren Hartley. De fiets van deze eigenaresse is al ‘one of a kind’ en het feit dat Caren Hartley een vrouwelijke framebouwer is, maakt het extra uniek.
De werkplaats van Hartley staat in het zuiden van Londen. Ze is opgeleid als goudsmit en juwelier, maar is inmiddels zo’n tien jaar bezig met het maken van custom frames. Bij het maken van haar frames gebruikt ze de technieken en haar oog voor detail, vanuit haar juweliersverleden. Dit zie je goed terug in de manier waarop ze het logo op het balhoofd heeft gemaakt.
Copper Leaf Light Tourer
De naam van deze Hartley past perfect bij de kleurstelling van het frame en het doet mij denken aan de herfst. Een mooi verloop van rood naar oranje/geel. Dit loopt ook door in de stuurpen en het stuur. Om het nog wat extra uitstraling te geven heeft de laklaag een soort geborstelde look. Apart, maar erg mooi wat mij betreft.
Ik heb het idee dat Caren Hartley zelf niet al te groot is, aangezien de fiets is gebouwd met 26″ wielen. Als het er niet bij had gestaan zou ik ook geloven dat het een ‘gewone’ racefiets was qua verhoudingen.
Columbus
Het frame is opgebouwd uit twee types stalen buizen, beiden van Columbus. De ‘grote’ driehoek is gemaakt van Spirit buizen en het achterste deel van het frame van XCr buizen. De voorvork is eveneens gemaakt van Columbus buizen en heeft een bijzondere kroon. Persoonlijk had ik een andere keus gemaakt, maar apart is het zeker. Nog zo’n opvallend stukje custom, is het bruggetje bij de seatstays. Deze loopt in een boog en ook hier is er geen sprake van symmetrie. Bij de achterbrug en aan de voorvork zijn meerdere nokjes geplaatst voor spatborden en eventueel rekken met tassen. Het is tenslotte wel een ’tourer’.
Chique
Het frame is opgebouwd met de zilverkleurige Campagnolo Potenza groep. Een mechanische groep, met schijfremmen. De kabels van zowel het schakelen als het remmen lopen buiten het frame langs. Dit geldt niet voor de draden van de naafdynamo want die zijn weggewerkt in de voorvork. De Thompson zadelpen heeft dezelfde zilveren kleur als de groepset en de stuurpen en het stuur zijn meegespoten in het Copper Leaf thema. De wielen zijn handgespaakte Velocity velgen waarbij er in de voornaaf dus een naafdynamo zit. Overigens kan ik de aansluiting voor licht en/of USB niet vinden op de foto.
Zoals je gewend bent van een custom frame/fiets, hangt daar ook een custom prijskaartje aan. Voor een frame uit de werkplaats van Hartley, begint dit bij GBP 1690,- voor een stalen frame. Dat is omgerekend zo’n € 2200,-. Een roestvrijstalen frame kost GBP 2290,- en dat is net geen € 3000,-.