Hope geniet vooral bekendheid bij het mountainbiken maar maken nu ok stappen richting de weg en gravel. De Britten maken alles wat vast zit aan je fiets. Alleen derailleurs en zadels hebben we nog niet kunnen ontdekken. Aluminium is hun specialiteit maar hier en daar vind je ook wat carbon.

De komst van gravel maakt het gat tussen wielrennen en mountainbiken ineens een heel stuk kleiner. Racefietsmerken gaan meer richting mountainbikes en tegelijkertijd zie je pure mountainbikemerken nu ook een een gravelfiets gaan maken. De Britten maken met hun RX serie nu ook een concrete stap richting gravel.

Hope’s wortels zitten in het mountainbiken en bij de productie van de RX cranks zijn ze daar niet vanaf geweken. Dat wil zeggen dat deze gravelcranks net zo sterk en duurzaam als hun mtb-broers. Hoewel je het van de buitenkant niet of nauwelijks ziet bestaat een crankarm uit twee delen. Deze delen worden CNC gefreesd en het geeft ze de mogelijkheid om zoveel mogelijk materiaal te verwijderen uit het midden van de crankarm. Dit doen ze overigens allemaal in hun fabriek in Barnoldswick, VK.

De twee delen worden samengebracht met een speciale lijm. Daarna wordt de crankarm verder gefreesd tot de uiteindelijke vorm. De RX cranks zijn specifiek voor gravel ontworpen en geschikt voor Direct Mount kettingbladen in 38, 40, 42 en 44T. Ze hebben er als optie ook een 5-armige spider bij met 110 BCD voor als je andere kettingbladen wilt gebruiken. De 30 mm as moet moet in nagenoeg elk bottom bracket passen.

De armen zijn er in de lengtes 170, 172,5 en 175 mm. Een set cranks inclusief spider weegt 510 gram en ze zijn verkrijgbaar in zwart, blauw, rood, zilver, paars en oranje. Ze hebben een adviesprijs van € 374,- excl spider.

Ook RX remmen en schijven
Naast het nieuwe crankstellen heeft Hope ook remmen en remschijven die geschikt zijn voor een race- en gravelfiets met een racestuur. De remklauw is uit één stuk 2014 T6 aluminium gefreesd en gebruikt 4 zuigers (waar het gebruik van 2 zuigers gangbaarder is) en is geschikt voor gebruik met Shiman, SRAM en Campagnolo. Er zit hierbij alleen verschil in het soort olie dat gebruikt wordt en daarmee de afdichtringen en dergelijke. De Shimano/Campagnolo rem is met 122 gram iets zwaarder dan SRAM uitvoering van 105 gram.

Ook de remmen zijn er in zwart, zilver, rood, blauw, paars en oranje dus die kan je mooi matchen met de RX cranks. De geanodizeerde jaren 90 van het mountainbikes zijn weer terug lijkt het.

Daar horen natuurlijk ook remschijven bij die ze in een ‘Standard’ en ‘Floated’ uitvoering hebben. Standard schijven zijn uit één stuk terwijl de Floated uit twee stukken bestaat om hitte beter af te kunnen voeren.