Als je aan het Amerikaanse merk Enve denkt dan denk je waarschijnlijk aan complete racefietsen of wielsets, want daar staat het merk bekend om. Maar sinds een aantal jaar maken de Amerikanen ook buitenbanden, om zo een complete combo te kunnen leveren. De buitenbanden zijn in de windtunnel getest en nu zijn er twee nieuwe breedtes uitgebracht: 33 en 35 millimeter.

Van 4 naar 6 breedtematen

De SES buitenbanden bestonden al in vier verschillende breedtes: 25, 27, 29 en 31 millimeter. Maar ook Enve heeft opgemerkt dat de behoefte verschuift naar bredere maten, en daarom zijn er dus buitenbanden in een 33 en 35 millimeter uitvoering toegevoegd aan het assortiment. De nieuwe banden, zowel de 33 mm als 35 mm, wegen 290 gram per stuk volgens Enve. Daar waar ikzelf zou verwachten dat de 35 mm iets zwaarder zou zijn. Voor de 33 millimeter uitvoering adviseert Enve een bandenspanning van 2.1-4.8 bar, en voor de 35 millimeter uitvoering schrijft het merk 1.7-4.5 bar voor.

Aerodynamische all-weather banden

De banden zijn tubeless ready maar ook te combineren met een binnenbandje. Door CDF- en windtunneltesten heeft Enve de juiste combinatie gevonden tussen aerodynamica, rolweerstand en duurzaamheid, aldus het merk zelf. De compound is een combinatie van natuurlijk en synthetisch rubber, waar Silica aan toe is gevoegd. Een Vectran laag zorgt voor de lekbestendigheid. De buitenbanden zijn geschikt voor zowel clincher als hookless velgen, en Enve omschrijft de banden als aerodynamische all-weather banden.

Volgens Enve zijn de buitenbanden perfect geschikt om te combineren met de Enve SES 3.4 en 4.5 wielsets, maar het zou ook gek zijn als ze dat niet zouden adviseren. Al moet ik ook wel toegeven dat het bij elkaar een mooie combinatie vormt, en het klopt natuurlijk dat een op elkaar afgestemde buitenband en velgbreedte de aerodynamica ten goede komt. De buitenbanden kosten $ 75,- per stuk en je hebt de keuze uit een volledig zwarte band of een zwart loopvlak gecombineerd met een klassieke tan-wall zijkant.

Meer info via Enve.