Het Californische Praxis maakt onderdelen voor je fiets op hun eigen manier. Je hebt ze vast wel eens op een fiets gezien. Tijdens de laatste Eurobike zagen we hun nieuwe collectie.

Praxis ken je misschien het beste van hun cranks. Als je een fiets aan het opbouwen, of op zoek naar een upgrade bent, dan weet je dat dit een van de kostbaarste onderdelen is. Wat betreft prijs/kwaliteit verhouding zit het echter wel goed bij Praxis dus vonden we het interessant om te zien wat ze hebben.

Hun topmodel is de Zayante Carbon. Carbon crankarmen in combinatie met koud gesmede (cold forged) kettingbladen met een gewicht van 625 gram bij een 172,5 lengte en 50/34 bladen. Het gewicht is vergelijkbaar met de high-end cranks van Shimano, SRAM en Campagnolo, maar de prijs staat er ver vanaf met ongeveer € 325,- voor een set inclusief bladen.

Bij cold forging, of koud smeden, wordt een stuk aluminium gesmeed (geperst) in de uiteindelijke vorm.

Een van de speerpunten van Praxis is dat de kettingbladen koud gesmeed zijn waar de bladen van hun concurrentie machinaal vervaardigd zijn (frezen). Koud smeden wil zeggen dat het aluminium geperst wordt in de uiteindelijke vorm. Een groot voordeel hiervan is het metaal hier sterker en stijver van wordt in vergelijking tot gefreesd metaal. Praxis doet het ook omdat ze hiermee hun bladen kunnen maken volgens hun Levatime techniek om het schakelen te verbeteren. Dit uit zich met name in specifiek gevormde schuine vlakken aan de binnenkant van het grote blad.

Maar ze gebruiken nog wel een frees (CNC) om bepaalde bewerkingen te doen. Dit zie je onder andere aan de buitenkant van het Levatime II blad waar ze materiaal hebben verwijderd om gewicht te besparen. De nieuwe Levatime II bladen worden vervaardigd uit een 5 mm dikke plaat en kan gebruikt worden i.c.m. met hun X-Spider die geschikt is voor 48/32, 50/34, 52/36 en 53/39 combinaties.

De kettingbladen worden eerst koud gesmeed waarna met CNC meer materiaal wordt weggehaald

De cranks zijn ook verkrijgbaar met 4iiii’s Precision vermogensmeter. Je kan de 3-bouts spider echter ook vervangen met een spider-vermogensmeter van bijvoorbeeld SRM of Power2Max.

Ze hebben ook een Zayanta Carbon S uitvoering van de cranks. Eveneens carbon (dezelfde!) crankarmen, maar met iets minder geavanceerde kettingbladen waardoor het gewicht wat hoger is (684 gram t.o.v. 625), maar de prijs lager: vanaf € 250,- voor een set inclusief 52/36 bladen.

De Zayante carbon crankarmen kan je de verwisselbare X-Spider ook gebruiken met een 1x kettingblad, zoals hun Direct Mount Road Wave Tech. Overigens zijn ook 3-bouts Direct Mount bladen van bijv. SRAM en Race Face te gebruiken.

Alba cranks
Een stapje onder de Zayante-lijn zit de Alba-lijn. Belangrijkste verschil is dat de Alba cranks van aluminium zijn. Er is echter ook nog de Zayante AL, inderdaad de aluminium versie van de Zayante. Deze crankarmen zijn hol (en dus lichter), terwijl de Alba crankarmen van massief aluminium zijn. De Zayante AL kan ook met een vermogensmeter uitgerust worden, bij de Alba cranks kan dit niet.

Deze Alba X cranks delen veel technieken van de Zayante, zoals de Levatime II X-Spider en kettingsbladen. De set komt op 840 gram bij 172,5 mm lengte en 50/34 bladen. Niet verkeerd voor € 175,-
De Alba X kan je ook in veel andere configuraties kopen, zoals met een 40T Direct Mount Road Wave Tech blad. Alle configuraties hebben dezelfde prijs. In cranklengte heb je deze keuze uit 160, 165, 170, 172,5 en 175 mm.

Alle info bij Praxis