De nieuwe Atlas van Focus is vernoemd naar de Noord Afrikaanse bergketen en is gemaakt om te verdwalen en jezelf te verliezen in het avontuur, zoals ze het zelf omschrijven. Dit is samengevat in de slogan van Focus: “Made to lose”. En volgens Focus moet de Atlas het ideale reisgezelschap voor (meerdaagse) avonturen zijn.
Aluminium frame, carbon voorvork
De fiets is er in vier verschillende uitvoeringen en deze hebben allemaal hetzelfde aluminium frame. Het frame is een echt endurance frame voor de langere tochten. Een lange wielbasis, laag geplaatste seatstays en ruimte voor brede banden. Het achterste deel van het frame is bewust wat korter gemaakt zodat de fiets wel wendbaar blijft. Zeker in combinatie met een korte voorbouw krijgt het volgens Focus een comfortabel maar wendbaar karakter. In het frame wordt een carbon voorvork gemonteerd die bij alle uitvoeringen zwart is. Het frame en de vork hebben verschillende nokjes om accessoires als tassen, een bagagerek of spatborden te monteren.
Geïntegreerde kabels
Voor de Atlas heeft Focus een nieuw systeem ontwikkeld voor de integratie van de kabels. Deze lopen onder het stuur bij het balhoofd direct het frame in. Ze zijn daarmee niet helemaal weggewerkt, maar je moet de fiets van onder af bekijken wil je ze echt kunnen zien. Naast dat het er clean uit ziet heeft het ook als voordeel dat er geen kabels in de weg zitten als je een tas aan je stuur wil monteren. Het zal geen verrassing meer zijn dat de fiets wordt opgebouwd met schijfremmen en dat wielen worden gemonteerd met behulp van steekassen.
Specificaties en prijzen
De Focus Atlas is er dus in vier verschillende uitvoeringen. De reeks begint bij de Atlas 6.7 die € 1.649,- kost. Voor deze prijs krijg je een fiets afgemonteerd met GRX. Hoofdzakelijk uit de 400-serie en dus hydraulische schijfremmen en een 2×10 aandrijving. De fiets staat op Novatec D041 wielen met 45mm brede banden van WTB. Daarnaast is er nog een aangeklede versie, de Atlas 6.7 EQP voor € 1.799,-. Het is eigenlijk dezelfde fiets, maar dan met spatborden, bagagedrager, verlichting met naafdynamo en een standaard. Helemaal klaar voor een avontuurlijke reis.
Een stap hoger hebben de we Atlas 6.8 voor € 1.999,-. Ook hier een GRX afmontage maar dan een mix van 600 en 800 met een 2×11 aandrijving. De wielen krijgen een upgrade naar Novatec 25 Elite wielen en de banden krijgen een skinwall die goed passen bij het groene frame.
Boven aan de range staat de Atlas 6.9 voor € 2.499,-. Er is gekozen voor een lichtere aandrijving met de 1×11 variant van de GRX 800. Aan de achterkant zit een 11-42 cassette om toch ook die steile beklimming op te kunnen. De wielen komen van DT-Swiss en zijn de LN Gravel wielen. Mooiste aan de fiets vind ik het zandkleurige frame in combinatie met het roodbruine stuurlint.
De Focus Atlas ziet er op papier uit als een no-nonsense gravel- en adventurebike. Door de grote buizen en de brede voorvork krijg je echt de indruk dat de Focus Atlas niet bang is voor een avontuur met de nodige bagage. Op de website van Focus vind je meer details en info.