De derde etappe van de Tour de France heb je Dylan Groenewegen zien winnen op deze racefiets. De veertiende etappe won Michael Matthews op deze nieuwe racefiets. Dus het was wachten op de officiële presentatie van de nieuwe Giant Propel 2022. Vandaag is het zover. De Propel is vernieuwd, en niet alleen het topmodel van de profs maar ook de series eronder. We hebben voor de liefhebber ook de Giant Propel Review online staan.

Giant Advanced SL Team Bike Exchange

De Propel was altijd al de aero racefiets van Giant. Dat is hij nog steeds maar wel met wat extra’s. Er wordt niet meer alleen op aerodynamica gelet. Ook naar gewicht en hoe de fiets rijdt, wordt gekeken. Maar de basis, volgens Giant, is dat deze nieuwe Propel gemaakt is om koersen te winnen. Laten we eerst het topmodel, de Propel Advanced SL eens bekijken.

Lichter, stijver en efficiënter

Als je de data van de vorige Propel naast deze nieuwe Advanced SL zet is het gewicht van de frameset 225,5 gram lichter geworden. De frameset van de Propel Advanced SL in maat M is nu 1429,5 gram. Het frame zelf weegt 845 gram. Ze hebben ook gewicht bespaard door met lasers de onderdelen te snijden zodat je zo precies mogelijk werkt. Ook worden robots gebruikt om dezelfde reden. Zo voorkom je dat je onnodig materiaal gebruikt. Ook hebben ze gewicht bespaard door een slankere achterkant.

Daarnaast blijkt uit testen van Giant dat deze Propel aerodynamisch verbeterd is en daarmee is hij dus sneller. Tegelijkertijd is de frameset 9,2 procent stijver. De trapstijfheid is 7,5 procent meer geworden. De verhouding tussen het gewicht en stijfheid vertaalt zich met een getal wat ze de efficiëntie noemen. Deze is 26,4 procent toegenomen.

Bij stijver denk ik ook altijd aan harder en dus minder comfort. Dat dachten ze bij Giant blijkbaar ook want het wordt specifiek benoemd in de perspresentatie. Een stijvere fiets, fietst niet altijd lekkerder. Daarom hebben ze andere delen van de fiets aangepast om toch iets comfort te houden. Daarnaast heeft het frame ruimte voor 30 mm banden waar je ook nog iets comfort uit kan halen.

Als je de vorige en deze nieuwe Propel naast elkaar zet, dan valt vooral op dat de achterkant slanker is geworden. Dit moet de fiets iets meer comfort geven. De lengte van de liggende achtervork is nog steeds 405 mm. De stack is nagenoeg gelijk gebleven, en bij de kleinere maten is de reach iets groter geworden volgens de geometrietabellen. En kijk je naar de zadelpen dan heeft deze maar liefst 85 procent meer flex.

Meer aero, zelfs met verschillende bidonhouders

Om de Propel meer aero te maken, is Giant uitgegaan van hun AeroSystem Shaping Technology. Met computersimulaties kijken ze dan wanneer de luchtstromen langs de fiets en renner het meest optimaal zijn. Daar komt een optimale vorm van de carbon buizen uit. De ellipsvorm die je vaker ziet maar dan een afgeknotte versie is volgens Giant het beste. Met deze info worden er prototypes gemaakt die in de windtunnel getest worden. Hierbij wordt gekeken wat er gebeurt als de wind van voren komt maar ook zijwind wordt uitvoerig getest. Daar komt dan weer een optimale waarde uit.

Met die waardes worden er prototypes van de fiets gemaakt en in real life getest. Zo’n proces duurt best lang, kan je je indenken. Vandaar dat de ontwikkeling van deze nieuwe Giant Propel ook jaren heeft geduurd. Leuk resultaat is bijvoorbeeld dat ze twee verschillende bidonhouders hebben ontwikkeld. Eentje voor de onderbuis en eentje voor de zadelbuis want dat bleek het meest aero. Ook het nieuwe Contact SLR Aero stuur en de Cadex 50 wielen met Aero banden helpen mee aan het aero voordeel. Op de site van Giant kan je alle details van de tests nog doorlezen maar het resultaat is volgens Giant dat deze Propel een verbeterde luchtweerstand heeft van 6,21 watt vergeleken met de vorige Propel. Voor het gemak kan je zeggen dat als je in een uur 40 km rijdt, je 27 seconden sneller bent.

We noemden al even het Contact SLR Aero stuur dat nu op de topmodellen zit. Deze heeft ook een losse stuurpen en dat maakt het makkelijker om aanpassingen te doen dan een volledig geïntegreerde cockpit. Dan denk je misschien dat het er minder strak uitziet, maar geen zorgen, het ziet er nog steeds erg strak uit zonder kabels in het zicht. Binnenkort gaan we zeker een stuk rijden op deze nieuwe Giant Propel en dan hoor je onze ervaring.

Zoals gezegd zijn er drie verschillende series, de Propel Advanced SL, Propel Advanced Pro en Propel Advanced. Ze zijn allemaal lichter geworden en hebben een betere gewicht/stijfheid verhouding. De series verschillen wel in carbonsoorten en afmontages. Ook is de geïntegreerde zadelpen iets dat je alleen op de Advanced SL ziet. De nieuwe Giant Propel is er vanaf € 2.999,- en het topmodel kost € 12.499,-. Dan heb je wel de Advanced SL met Shimano Dura-Ace Di2 en een set Cadex 50 Ultra wielen.

Meer info via Giant

Giant Propel Advanced 2 – Shimano 105 – € 2.999,-
Giant Propel Advanced 1 – Sram Rival eTap – € 4.799,-
Giant Propel Advanced Pro 0 Di2 – Shimano Ultegra Di2 – € 6.599,-
Giant Propel Advanced Pro 0 AXS – Sram Force eTap – € 6.999,-