Moet niet gekker worden, maar Sram komt wederom met een nieuwe groepset. Deze keer is het de Sram Red XPLR AXS groepset die specifiek voor de gravelbike is ontworpen. Nou ja, deels is hij specifiek ontworpen voor de gravelbike, deels leent hij onderdelen van de Sram Red AXS groepset voor de racefiets, die niet lang geleden is gepresenteerd. Maar bottom-line is dat Sram dus een topgroepset heeft voor de gravelbike.

All-round Sram Red gravelgroep

Deze groepset wordt door Sram in de markt gezet als all-round gravelgroepset. Het gaat hier om een 13-speed groepset met een 1x voorblad. Hij krijgt een specifieke full mount derailleur. Dit zien we ook bij de MTB-derailleurs van Sram. Hierbij klemt de derailleur als het ware om de achterkant van het frame ten hoogte van de achteras. Een voordeel is dat de derailleur beter tegen een stootje kan bijvoorbeeld tijdens vervoer. Hij past op UDH geschikte frames.

Derailleur kan een stokje hebben

Eerst maar de meest opvallende feature. De nieuwe Sram Red XPLR AXS derailleur kan er tegen als er een stok door het derailleurwieltje steekt. Mountainbike fans kennen dit al. Want die feature zagen we voor het eerst bij de Sram Eagle AXS groepset voor MTB. Het derailleurwieltje kan binnenin stilstaan en aan de buitenkant blijven draaien. Erg leuk om te zien, maar ook handig als er per ongeluk een stok doorheen steekt. Iets wat de weggroep niet heeft.

De derailleur heeft verder geen vertstel schroefjes. Het is ophangen en klaar. Misschien lijkt het alsof er een andere accu wordt gebruikt maar dat is niet zo. Het is de standaard accu van Sram. Hij is alleen iets meer verborgen in het ontwerp. De snelheid van het schakelen is gelijk aan die van de weggroep.

13-speed

De specifieke gravelcassette is dus een 13-speed met een 10-46 cassette. Om precies te zijn krijg je 10,11,12,13,15,17,19,21,24,28,32,38,46 tandjes. Waarbij de grootste drie van aluminium zijn. om gewicht te sparen want de cassette weegt 288 gram. Ze hebben ruimte gemaakt voor de 13-speed door de hanger en het grootste tandwiel iets over de body te laten vallen. Niet dus om het geheel smaller te maken. Hij is compatible met XDR bodies.

Voor het voorblad heb je keuze uit een 38T,40T,42T,44T en een 46T. Een aero voorblad kan ook, dan heb je keus uit 48T,50T en 52T. De powermeter is +/- 1,5 % nauwkeurig. Het gewicht van de Sram Red XPLR AXS inclusief powermeter is 2488 gram. Vergeleken met de vorige versie is hij 102 gram lichter. En even ter vergelijk met het model eronder, de Sram Force XPLR AXS, deze weegt 2715 gram.

Andere onderdelen zoals de shifters, ketting, remschijven en remklauwen zijn hetzelfde als de Sram Red AXS groepset. Niet zo gek, want die groepset is ook net nieuw. De shifters zijn ook backwards compatible, maar de cassette en de nieuwe derailleur weer niet.

Minimale lengte liggende achtervork

Tot slot nog een aandachtspuntje. Om de reikwijdte van de hele cassette, rekening houdend met de kettingschuinte, te kunnen benutten heeft de liggende achtervork een minimale lengte nodig. Deze moet minimaal 415mm zijn. Veel gravelbikes zijn hiervoor geschikt, maar het is goed om dat van te voren te checken. Op de website van Sram wordt een lijst bijgehouden met frame-fit specificaties.

Oh en er is ook nog een nieuwe Zipp gravel wielset, maar daarover later meer. Deze nieuwe Sram gravelgroepset is niet goedkoop. De volledige groep incl powermeter kost € 4.465,-.

Meer info via Sram

Tags: