McLaren is de laatste jaren als automerk erg aanwezig in de fietswereld. Ze waren onderdeel van team Bahrein McLaren en in het verleden hebben ze ook samengewerkt met Specialized. In Project Aero werken McLaren en Le Col samen. McLaren leverde de technische informatie over aerodynamica aan die Le Col heeft gebruikt voor een nieuwe collectie aerokleding, van jerseys tot aan skinsuits.

Aero Jerseys

Iets wat voor de fanatieke wielrenner het meest logisch is, is waarschijnlijk het kopen van een Aero Jersey. De kennis over de aerodynamica is gestopt in een ogenschijnlijk normaal wielershirt. Maar volgens Le Col kan het 6 watt besparen bij een snelheid van 40km/h. Hoe hebben ze dat gedaan? Aan de voorkant lijkt het of je strepen ziet. Dit zijn kanalen die de luchtstroom op een soepelere manier naar de zijkant van de berijder te begeleiden. Zo is de weerstand lager en ben je dus efficiënter. De logo’s aan de voorkant zijn daarom ook zo onopvallend en vlak mogelijk gehouden om zoveel mogelijk van die aerodynamische voordelen te behouden.

Aan de achterkant is er plek voor een race-radio. Het is dus wel duidelijk dat we met een shirt voor de serieuze fietser te maken hebben. Naast de race-radio pocket zitten er ook drie normale zakken aan de achterkant en één extra zakje met een rits. Vanzelfsprekend heeft de jersey een strakke fit met elastische mouwen zodat het strak op het lichaam aansluit. Grippers voorkomen dat de mouw omhoog kruipt. Je hebt twee versies van de Aero Jersey: ééntje met korte mouwen en ééntje met lange mouwen. Voor de € 205,- heb je de korte versie en je betaalt € 235,- voor de versie met lange mouwen. De hele collectie is zwart met een beetje grijs en oranje aan de achterkant. Past wel goed bij het technische van de pakken.

Skinsuit en Speedsuit

Voor wie een stap verder wil zijn er nog de Skinsuit en de Speedsuit uit de Project Aero collectie. Beide hebben niet de verticale luchtgangen aan de voorkant, maar hebben dimples op de mouwen. De mouwen hebben hetzelfde doel als de verticale luchtgangen om de lucht soepeler langs de renner te verplaatsen en zo minder weerstand te creëren. Aan de achterkant is er ook bij deze pakken weer plek voor de race-radio. Alleen vind je nu maar twee zakken aan de achterkant die een zo laag mogelijk profiel hebben. Voor optimaal resultaat moet het pak natuurlijk strak zitten. En dan bedoelen ze zo strak mogelijk in de rijhouding. Le Col adviseert daarom om niet te lang te lopen met het pak, want als je rechtop staat rekt het pak uit.

Het wordt nog meer duidelijk dat het pak echt gericht is op de racehouding tijdens een tijdrit. Ze hebben hier op aangepast door deze zo te plaatsen dat je ook nog comfortabel zit als je naar voren geschoven zit tijdens de inspanning. Le Col beweert dat je met dit pak 32 secondes sneller zou zijn op een afstand van 40km bij een vermogen van 300 watt dan met andere speedsuits. Het pak kost € 420,- Naast het Speedsuit is er ook nog een Skinsuit. Deze lijkt veel op het Speedsuit, maar is gemaakt van een lichtgewicht en ademender materiaal. Ook zijn de mouwen langer. Met het Skinsuit zou je 9 watt bij 50km/h kunnen besparen ten opzichte van andere skinsuits op de markt. Voor het Skinsuit betaal je € 445,-

Sokken om het af te maken

Bij de UCI is er nogal wat gedoe over sokken, want deze mogen maar een bepaalde hoogte hebben. Het zien van een official die lengte van de sok meet, blijf ik een lachwekkend tafereel vinden. Maar neemt niet weg dat sokken een belangrijke rol spelen in de aerodynamica van een fietser. Want als je investeert in een dure jersey of suit dan kan de € 42,- voor de sokken er ook nog wel bij. Al is het alleen maar om de look af te maken.

Op Le Col vind je meer informatie over de Project Aero collectie. Je kunt via de website bestellen, en het mooie is dat de collectie er zowel voor dames als heren is.

Tags: