Een klein jaar geleden schreef ik al over deze extreme gravelbike, zoals ik de Cannondale Topstone Lefty 1 toen omschreef. En ik zou meer kilometers gaan maken met deze gravelbike en dat is gelukt. Mijn oordeel lees je hieronder. Deze Topstone Lefty 1 is het topmodel. De Topstone Lefty 3 is het tweede model. Meer keus is er niet als je wil gaan voor de gravelbike met de typerende voorvork met de ophanging aan de linkerkant. Vandaar de naam Lefty.

Opvallende verschijning

Als ik een dubbeltje zou hebben gekregen voor elke keer dat iemand een positieve reactie gaf over deze gravelbike dan zou ik een aardig bedrag bij elkaar verzameld hebben. Van ‘dat is een bijzondere voorkant’ tot ‘dat is zeker wel een hele dure fiets’ door niet-kenners en van ‘gaaf toch dat Cannondale die vork in zo’n fiets heeft gezet’ tot een simpele ‘wat een dik ding’, door de wat meer kenners. En daartussen zaten nog allerlei andere reacties waar je toch vrolijk van wordt.

De kleur van de fiets heet Chameleon. Het is een soort paars groene kleur die lijkt te veranderen wanneer je van een andere hoek ernaar kijkt. Erg mooi en dit effect zie je tegenwoordig ook steeds vaker op fietsen. Toch is de fiets door de donkere kleur redelijk bescheiden en valt het toffe effect van een afstand niet direct op. Als je dichterbij komt, zie je de chique kleur die ik ook na een jaar nog erg kan waarderen. Een deel van de kabels gaat niet binnendoor zoals je tegenwoordig bij veel aero fietsen ziet. Het oogt wat minder strak maar is wel wat makkelijker te servicen. Wat natuurlijk ook opvalt, is de geveerde Lefty voorvork, het veersysteem in de achterbrug en de WTB banden met mooie tanwalls.

Verschillende WTB banden

Voor de 650b banden van WTB is gekozen om twee verschillende profielen te monteren. Achter zit de ByWay 47 mm met een minimaal profiel. Het loopvlak is glad en aan de zijkant heb je iets van noppen voor de grip. De band voorop is de Venture 47. Deze band heeft iets meer profiel dan de achterband. In de praktijk blijkt dit een hele fijne allround combi. Wanneer je op hardere ondergronden rijdt, kan je lekker snelheid maken en je aan de voorkant iets meer grip wanneer de ondergrond wat losser is. Mijn ervaring is dat je met deze combi alle gravelroutes in Nederland goed kan rijden.

Wanneer je van wat meer extremere gravelroutes gaat rijden (die je in het buitenland veel meer vindt), kan ik me voorstellen dat je voor banden met meer grip kiest. Grappig esthetisch detail van de banden is dat bij de Venture het profiel iets verder naar de zijkant doorloopt. Daardoor is de tanwall bij de voorband minder hoog dan de ByWay band die achterop zit. Esthetisch wint wat mij betreft de achterband dan ook.

Met deze gravelbike zijn de MTB trails ook goed te doen. Erg goed zelfs, door de voor- en achtervering die je bij andere gravelbikes meestal niet hebt. Ben je van plan dit vaak te doen, dan is een extra wielset met banden met een grover profiel wellicht een mooie aanvulling. En dan denk je misschien, het geld groeit me niet op de rug. Maar ik denk dat als deze gravelbike binnen je budget valt, een extra wielset er ook wel vanaf kan. De banden zijn tubeless gemonteerd en ik heb geen lekke band gehad. Ik ben geen fan van tubeless rijden met banden waar een relatief hoge druk in moet. Maar met deze 47 mm banden met een lage bandenspanning rijdt tubeless het fijnst.

De Topstone Carbon Lefty 1 blijft met 9,9 kg net onder de 10kg als je kijkt naar het gewicht. Natuurlijk merk je tijdens een klimmetje elke extra kilo, maar dit is toch wel voornamelijk een echte funbike. Met de Lefty Oliver voorvork is 9,9 kg dan een prima gewicht vind ik. De voorvork kan je aan of uit zetten. Dat werkt met een makkelijk te bedienen schakelaar boven op de vork. Onderaan de vork zit het ventiel om de druk te bepalen. De druk wordt bepaald aan de hand van het gewicht van de berijder. Ben je zwaarder dan zal de druk van de vork wat hoger zijn. Ik heb er een beetje mee zitten spelen en wanneer je lekker doorfietst is de druk die Cannondale er vooraf in doet prima. Voor de momenten dat ik lekker comfortabel mijn rondjes wil rijden dan vind ik iets minder druk net even fijner. Omdat het volume niet zo groot is pomp je snel de demper iets te hard op. Vooral in het begin is het een beetje spelen en krijg je er vanzelf handigheid in. Een beetje lucht erin, lucht eruit of toch weer iets lucht erin voordat je de ideale demping hebt. Het luistert nogal nauw wat dat betreft.

Heel veel fun

Van het begin, toen ik de fiets voor het eerst zag tot het moment dat ik hem weer moest inleveren, had ik een glimlach op mijn gezicht. En dat is niet eens overdreven. Het is zo’n funbike. Je voelt je echt weer een klein kind die elk paadje dat je ziet in duikt. Of bij elk hobbeltje probeert te springen. Of in elk modderpoel probeert te slippen. Kinderlijke dingen, maar ze komen weer boven bij me. Waardoor dit komt? Omdat deze Cannondale met z’n 650b wielen erg direct stuurt maar ook erg snel van z’n plek komt. Speels als het ware. De keerzijde is dat je bij mul zand iets sneller het spoor verliest dan met 700c wielen met gelijksoortige banden. Het grote volume in de 47 mm banden geeft heel veel comfort, helemaal wanneer je de bandendruk zo laag mogelijk houdt. Wanneer je met erg lage bandenspanning rijdt op asfalt met deze banden, merk je het trillen van de noppen aan de zijkant bij het schuin nemen van een bocht.

Los van de voorvering heeft de fiets ook een achtervering (en een beetje vering van de carbon zadelpen). Het Kingpin systeem waarbij de flex van de achterbrug beweegt door een scharnier halverwege de staande buis. Dit werkt verrassend goed. Dat was ook al mijn eerste indruk, maar na een tijdje blijft dit systeem gewoon goed werken. Al vindt mijn gevoel het vreemd dat dit niet afbreekt. Maar dat doet het dus niet :-). Omdat je het systeem niet kan locken zoals bij de voorvork heb je altijd dus die achtervering. Deze vering zorgt er wel voor dat wanneer je fietst met een hoge cadans je wat eerder op je zadel hobbelt. Daarvoor zou ik toch graag een lock mogelijkheid zien op dit Kingpin systeem. Maar ja, aan de andere kant, hoe vaak doe ik nou een cadanstraining op een gravelbike?!

Het mooie van de vering, die zowel voor als achter 3 cm veerweg heeft, is dat het erg functioneel is. Je hebt er echt wat aan. Natuurlijk ziet het er cool uit, maar daarom zit het er niet op. Waar je soms bij een echt mountainbike parcours nog wel eens denkt of het slim is om er met je gravelbike er overheen te fietsen, twijfel je met deze Topstone geen moment. Door de demping voelen sprongetjes, en dan vooral het neerkomen erg stabiel. De Lefty en ook de achtervering doet zijn werk en met de brede 650b banden heb je ook geen enkele moeite met stronken en wortels op de route. Het stuur is bovenop lekker afgevlakt waardoor je extra oppervlakte hebt om je handen op te leggen. Dat geeft ook weer wat extra comfort. Ik heb het net al even aangestipt maar je krijgt zoveel positieve reacties op deze gravelbike. En, eerlijk is eerlijk, dat is prettig en draagt toch ook een beetje bij aan de fun van deze fiets.

SRAM

De fiets is afgemonteerd met een mix van Sram Force eTap AXS en Sram X01 Eagle. De crank, shifters en remmen zijn Force en de cassette, ketting en derailleur zijn van SRAM X01 dat uit het mountainbiken komt. Dit werkt prima samen. Voor heb je een 1X kettingblad met 40 tanden. Achter heb je een groot bereik van 10 tot 52 tanden verdeeld over 12 kransjes. Het bereik is daardoor zo groot dat je in Nederland elk klimmetje boven kan komen. En met de 10 kan je echt wel snelheid maken mocht je denken dat dat te weinig is. Een klein nadeel van het grote bereik is dat de stappen groter zijn. Vooral als je het fijn vind een bepaalde cadans te rijden, kan het zijn dat je er net tussenin zit.

En dan maar eens over de prijs. Onze testfiets is dit jaar wat duurder geworden (net als veel andere merken trouwens) en kost nu € 8.399,-. En ja, dat is natuurlijk veel geld voor een fiets ‘voor erbij’. Want zo wordt nog steeds veel gedacht over een gravelbike. Maar mocht je wat water bij de wijn willen doen qua afmontage dan is er nog een alternatief van Cannondale, de Lefty 3. Deze kleine broer van deze Lefty 1 heeft hetzelfde frame van carbon en een aluminium Lefty Oliver voorvork. Het verschil zit vooral in de afmontage waardoor de prijs voordeliger is. Bij de afmontage krijg je onder andere minder high end wielen, een mechanische Shimano GRX (mix) groep en aluminium stuur en zadelpen. Je krijgt wel heel veel fun en je houdt je portemonnee wat gevulder. Deze Lefty 3 kost namelijk € 4.399,- en dat is toch bijna de helft van de Lefty 1. Het overdenken waard.

Cannondale Topstone Carbon Lefty 1 gravelbike
Gewicht: 9,9 kg in maat M
Adviesprijs: € 8.399,-
meer info via Cannondale

Conclusie

Deze gravelbike van Cannondale is voor mij in de eerste plaats een funbike. Maar wanneer je eens echt op de trappers gaat staan, dan laat deze Topstone Carbon Lefty 1 zien dat het ook een serieuze gravelbike is. Geen singletrack is teveel en zelfs op de technische mtb parcours staat hij z’n mannetje. En dat je ook echt elk paadje in kan slaan maakt deze gravelbike zo’n fiets waar je blij van wordt. Voor Nederland is de fiets met alle features misschien wat over de top maar als je vaak naar het buitenland gaat dat ben je blij dat alles erop zit. Mocht je het topmodel te duur vinden, dan is de Lefty 3 een optie voor bijna de helft. Maar ga je voor deze, dan is er weinig dat je anders zou willen op deze fiets. Misschien dan een lock op de achtervering en het wegwerken van de kabels voor het esthetische, maar dan houdt het wat mij betreft wel op.

Hij stuurt lekker direct, heerlijk comfortabel als je de banden zacht zet en de vering z’n werk laat doen. Maar wanneer je de voorvering lockt en de banden lekker hard laat staan kan je ook best met een groepje wielrenners mee, al wil je met deze fiets het liefst juist elk bospaadje meepakken. Ik zou zeggen probeer hem eens uit en kijk eens of jij ook met een glimlach afstapt.