Het is een beetje vreemd in de wereld van fietsen. Aan de ene kant heb je de opkomst van allround fietsen waar je alles mee kan: op de weg, gravellen of bikepacking. Maar voor de echte wegfietsen worden juist weer hele specifieke types gemaakt. Eén voor het klimmen, één voor de lange zit en één voor de aerodynamica. Leuk voor de profs, maar voor ons ‘gewone’ fietsers soms een beetje teveel van het goede. Gelukkig zijn er fietsen die wel allround zijn te gebruiken. Zo heeft Cervélo de R-serie. Cervélo belooft dat je met de R-serie een allrounder hebt waar je goed mee kan klimmen, het op slecht wegdek de hele dag volhoudt, maar ook bij een criteriumrit voor de prijzen kan mee doen. Wij hebben de R3 met schijfremmen en een Ultegra afmontage getest om te kijken of het een echte allrounder is.
Eerste blik
Als we naar de vormen kijken valt dat de schuine buis op door zijn flinke diameter. Het ziet er stijf uit, zeker in combinatie met het overbemeten bottom bracket. De bovenkant is dan weer een stuk ranker. De buizen hebben vierkantige vormen, maar met het afgeronde hoeken. Cervélo noemt dit Squoval buizen, een combi van square en oval. Deze vorm schijnt optimaal te zijn voor aerodynamica, stijfheid en een laag gewicht.
Als je naar de details van het frame kijkt, zie je dat het frame van een hoog afwerkingsniveau is. Zo kan je de manier waarop de bovenbuis overvloeit in de staande achtervork bijna kunst noemen. Maar bijvoorbeeld ook de kettingbeschermer die speciaal voor het frame is gemaakt, laat dat hoge afwerkingsniveau zien. Voor de kleuren van het frame heb je de keuze uit zwart-wit of oranje met donker blauw. Een beetje twee uiterste, maar een keuze maken uit de twee vind ik nog best lastig.
De afmontage
De fiets is grotendeels afgemonteerd met Shimano Ultegra. En daar hebben we weinig over te klagen, zoals altijd eigenlijk. Prestaties, gewicht en prijs van deze groep zijn altijd in goede balans. Het gaat bij deze fiets om een mechanische afmontage met schijfremmen. Daarbij zijn de shifters iets groter dan bij Di2. Voor de liefhebber heb je ook de keuze uit een Di2 Ultegra afmontage. Bij beide Ultegra groepen kan je ook nog eens kiezen voor de optie schijfremmen of velgremmen. Wil je een Dura-Ace of Sram Red eTap AXS afmontage dan moet je kijken naar de R5, het duurdere broertje van de R3. Maar niet alleen de afmontage is anders bij de R5. Hij heeft ook een korter balhoofd voor een nog meer race-fit. Goed om te weten, lijkt ons. Maar weer terug naar de R3, lager dan Ultegra levert Cervélo de R3 niet.
De zadelpen, stuurpen en stuur komen uit eigen stal. De stuurpen heeft een beetje dezelfde vorm als de buizen en ziet er erg stevig uit. Het stuur heeft een afgevlakte bovenkant. Altijd een favoriet voor mij. Niet per sé vanwege de aerodynamische voordelen, meer vanwege het comfort voor je handen. Beide zijn gemaakt van aluminium. De zadelpen is in tegenstelling tot de stuurpen erg rank. En ook nog eens van carbon. Dat zal alles te maken hebben met het zitcomfort. Dan maar eens de weg op met de R3.
Comfortabel
Met het comfort van de R3 kan ik na de testperiode zeggen dat het goed zit. Letterlijk en figuurlijk. Aan de achterkant merk je dat kleine trillingen goed worden opgevangen. In mijn vaste rondje zit een strook waar de stenen erg slecht liggen. Nog net geen kasseistrook, maar goed genoeg om te testen. Daar merkte ik dat die opeenvolging van oneffenheden goed werden opgevangen. Dat komt door die zadelpen, maar ook door de ranke achtervork. Zoek je meer comfort dan kan je tot maximaal 28 mm banden monteren. Nu reed ik met 25 mm. Voor kleine oneffenheden is dat goed, maar verwacht je grotere klappen dan kan een 28 mm band geen kwaad.
Ook het zadel van Prologo zit comfortabel. Er zit flink wat padding in het zadel, maar zonder dat je er te ver in zakt. Opvallend is de grip die het zadel heeft. Je blijft echt op je plek zitten. Je zult niet zo snel naar voren glijden. De zit is ook voldoende comfortabel. Hij heeft dan ook iets meer reach dan een pure endurance racers. Maar we hebben hier dan ook te maken met een allrounder die ook wat agressiefs moet hebben.
Ready to race
Want dat is de andere kant die de fiets moet hebben: je moet er wel lekker mee kunnen knallen. Door de stijfheid van het frame, met name aan de onderkant, merk je dat je snel op gang komt. Het gewicht met 8,01 kg is netjes, maar in de prijscategorie van € 3999 ,- geen recordbreker.
Dat je voor een Cervélo vaak net ietsje meer betaalt, dat is ondertussen bekend. Vaak zit dat geld in de ontwikkelingskosten met als resultaat dat je iets exclusiefs koopt. Keerzijde is dat de afmontage soms wat tegenvalt. Zo zitten bij deze R3 de DT-Swiss wielen op het randje van wat past in deze prijscategorie. Toch hebben we niet veel te klagen over de wielen. Ze rollen lekker en zijn stijf. Maar een wielset van een net iets hoger niveau zal de fiets een extra boost geven.
Wat bij de wielen wel bijzonder is, zijn de quick-releases. De Rapid Axle Lever is een steekas, maar is net zo snel los als een traditionele quick-release. Eigenlijk sneller, want het is hendel opengooien, een kwart slag draaien en je trekt ‘m eruit. Lijkt een klein puntje, maar het maakt het leven een stuk makkelijker bij lekke banden of tijdens het vervoer in je auto.
Je snelheid behouden in de bochten is a piece-of-cake. De fiets heeft vanaf de eerste bocht iets vertrouwds. Je kunt ‘m bijna altijd zo insturen zoals jij dat voor ogen hebt. Het vertrouwen dat de fiets geeft, helpt echt in de snelheid. De fiets heeft naast het levendige bochtenkarakter toch een heel stabiel gevoel op de rechte stukken. Met 28 mm banden, zou ik er zo een stuk mee gaan gravellen.
Details
Cervélo R3 Disc Ultegra
Gemeten gewicht: 8,01 kg (in maat 58)
Groepset: Shimano Ultegra 50/36 crankstel en 11-30 cassette
Remmen: Ultegra hydraulische schijfremmen
Wielen: DT Swiss P1800 Spline R32
Banden: Continental Grand Prix 700x25c
Zadel: Prologo Zero II STN
Adviesprijs: € 3999 ,-
Meer info via Cervélo
Plus
+ Stuurgedrag: snel in de bochten, stabiel op het rechte
+ Comfort en snelheid gecombineerd
Conclusie
De R3 fietst als een fijne vertrouwde racer. Hij is snel, maar ook voldoende comfortabel voor als je een lekker lange rit door prachtige natuur wilt maken. Ondertussen weten we dat Cervélo geen prijsvechter is. Daar krijg je wel veel voor terug zoals een hoog afwerkingsniveau. Helaas vallen de wielen een beetje uit de toon met de rest. Al heb ik over de kwaliteit van de wielen niets te klagen. Ik zou voor een criteriumritje er wel een setje snellere wielen in stoppen. De R3 voor een heel breed publiek een fijne racefiets voor op de weg.