Merida Scultura Endurance 5000

Op de redactie stonden tegelijkertijd de Merida Scultura Endurance en Merida Reacto klaar om te testen. Ik had eerste keus en ging voor de geheel nieuwe Scultura Endurance. Deze fiets moet het gat opvullen tussen de racefietsen en de gravelbikes van Merida. Voor de avontuurlijk ingestelde racefietser. Zo’n fiets zag ik wel zitten!

“Gravel Proof” Endurance Racer

De Scultura Endurance is een fiets die snel moet zijn, maar ook comfortabel om het langer vol te houden. Dat zijn de typische eigenschappen van een endurance racer. Merida gaat met de Scultura Endurance een stapje verder en noemt de fiets ook gravel proof. Er passen dan ook banden tot 35 mm in de fiets. En zelfs dan is er voldoende ruimte over voor steentjes en vuil van de gravelpaden.

Een andere feature die we ook bij gravelbikes zien is de mogelijkheid om spatborden te monteren. Bij de achtervork kun je een adapter monteren (zie foto hierboven) om zo voldoende bevestigingspunten te hebben voor het spatbord. Er zijn geen aansluitingen voor dragers. Maar ben je van plan om te bikepacken met de Scultura Endurance dan hou je het waarschijnlijk toch liever licht, en kies je voor een bikepacking uitrusting met straps.

Bladveer en Disc Coolers

Comfort is een belangrijk onderdeel van de endurance racers. Nou komt er al comfort van de standaard 32 mm gemonteerde banden en met 35 mm banden natuurlijk nóg meer. Maar het frame zelf moet ook voor het nodige comfort zorgen. De buizen van de schuine achtervork zijn dun en breed. Merida heeft de achterbrug ook ontworpen als een bladveer en dus worden er aan de achterkant de klappen opgevangen. Door er alleen al naar te kijken, begrijp je al dat daar comfort uit komt.

Op het frame en de voorvork zit Disc Coolers. Schijfremmen zorgen voor een hoop hitte. Teveel hitte en de remkracht neemt af tijdens het remmen. Fading zoals de Engelsen het noemen. De Disc Coolers van Merida moeten er voor zorgen dat de maximum temperatuur niet teveel stijgt, maar ook dat de rem sneller koelt. Met dus uiteindelijk betrouwbaardere remkracht.

De speciale achtervork en de Disc Coolers zijn al fraai op hun eigen. Maar de zogeheten clean look die Merida aan de fiets heeft meegegeven maakt de fiets wel echt af, vind ik. De nieuwe weggewerkte zadelpenklem, maar ook de weggewerkte kabels zorgen daarvoor. Oké, de kabels zijn nog wel een beetje zichtbaar, maar door de Wire Port bij het balhoofd is er maar een klein gedeelte zichtbaar van de kabels. De verschillende vormen van de carbonbuizen vloeien mooi in elkaar over. Dus voor de looks krijgt de Merida van mij al punten!

Meer pit dan ik dacht

Looks zijn leuk, maar het gaat toch echt om hoe de fiets rijdt. Door de 32 mm banden en de belofte dat de fiets gravelproof is, had ik in gedachte dat de fiets net wat meer relaxed zou aanvoelen dan de meeste endurance racer. Maar die gedachte heb ik snel moeten bijstellen. De fiets heeft pit! Het geheel van de overbemeten onderbuis, bracket en liggende achtervork zijn erg stijf. Hierdoor voelt de fiets erg reactief aan. Zet je aan, dan gaat je snelheid snel omhoog.

Ook het stuurgedrag is reactief en van de 32 mm banden merk ik niet dat ze veel trager zijn. Denk dus niet dat je met een lightversie van een gravelbike op pad bent, dit is gewoon een echte racer. Het stuurgedrag sluit hier dus ook op aan. Op lage snelheden voelde de fiets erg direct aan. In afdalingen en op hogere snelheden begon de fiets stabieler aan te voelen.

Comfortabel sportief

De achtervork zorgt duidelijk voor comfort. Over slecht wegdek voel je dat de scherpe randjes eraf worden gehaald. Nou komt er ook al wat comfort uit de 32 mm banden. Maar ook met de banden extra hard opgepompt voel je de achtervork lichtjes meeveren. De zitpositie is comfortabel. Je zit sportief genoeg om jezelf het gevoel te geven echt met een racer op pad te zijn, maar het is niet dat je na een lange rit een stramme nek of rug krijgt. Het stuur voelt comfortabel aan, ondanks dat diameter dun is. Maar drukpunten worden voorkomen door het stevige stuurlint. Het zadel is heeft veel padding, maar de deze is stevig waardoor je er niet teveel inzakt.

Endurance Plus

Merida heeft met de Scultura Endurance een endurance racer ‘plus’ gemaakt. Een waar je ook mee kan gravellen. Tijdens de testperiode heb ik de fiets ook op gravelstroken in Limburg gebruikt. Ik heb op de standaard 32 millimeter banden gereden. Met deze Maxxis Detonator banden kom je op de meeste stroken prima uit de voeten. Met 35 millimeter banden verbeter je de graveleigenschappen van de fiets nog iets meer.

Maar om de Scultura Endurance een gravelracer te noemen gaat te ver. Op lastige stroken voelt de fiets minder stabiel aan. Het directe stuurgedrag werkt dan als een nadeel en de fiets stuurt een beetje nerveus. Denk dus niet dat je twee fietsen in één koopt. Merida geeft ook aan dat voor de Scultura Endurance een verhouding van 90/10 aan, als in 90% asfalt en 10% gravel. Voor de Merida Silex gravelracer is dat volledig andersom met een verhouding van 20/80. De nadruk ligt dan ook terecht duidelijk meer op de weg.

Afmontage

De fiets is hoofdzakelijk afgemonteerd met Shimano Ultegra. Deze groep heeft zijn strepen door de jaren heen wel verdiend. Over het schakelen en remmen geen klagen. De Disc Coolers van Merida lijken daar ook bij te helpen. Echte lange afdalingen heb ik er niet meer kunnen doen, maar als wijze van testen heb ik extra geremd tijdens het afdalen in de Limburgse heuvels. En dan blijft de remkracht constant.

Van de Ultegra groepset ontbreekt het crankstel. Er is gekozen voor een crankstel met de code RS-510. Dit is een crankstel die gebruik maakt van de technieken van vorige versies van Shimano Ultegra en 105, maar past daarom niet in een groep. Door deze technieken te hergebruiken is het crankstel voordeliger, maar zeker niet slecht. Ik merk er weinig van bij het schakelen. Het gewichtsverschil met een Ultegra crankstel is wel meer dan 200 gram. Maar het is vooral qua looks jammer. Een Ultegra crankstel straalt net wat meer uit. Eén type hoger in de lijn van de Scultura Endurance heeft overigens wel het Ultegra crankstel.

Deze Scultura Endurance 5000 komt op € 2499,-. Voor een fiets met veel Shimano Ultegra en een carbon frame is dat een goede prijs. Veel van de overige onderdelen komen uit de stal van Merida zelf. En daar is helemaal niks mis mee. Alle onderdelen zien er netjes verzorgd uit. Van het spaakpatroon van de wielen ben ik geen fan, qua looks dan, want over de kwaliteit heb ik geen klagen. Ze kunnen een stootje hebben en rolden goed. Het hoesje onder het zadel voor een minitool blijf ik een goede uitvinding vinden. Zo kan je haast onzichtbaar je minitool meenemen.

Specificaties

Frame: Scultura Endurance CF3
Voorvork: Scultura CF3
Achterderailleur: Shimano Ultegra GS
Voorderailleur: Shimano Ultegra
Shifters: Shimano Ultegra
Remmen: Shimano Ultegra Disc 160 mm
Crankstel: Shimano RS510 – 50/34
Cassette: Shimano CS-R7000 11-34
Wielen: Merida Expert SL met VP CLK 170F naven
Banden: Maxxis Detonator 32mm
Stuurpen: Merida Expert CW
Stuur: Merida Expert SL
Zadelpen: Merida Expert CC
Zadel: Merida Expert SL
Gemeten gewicht: 8,71 kilogram (zonder pedalen in maat M)
Adviesprijs: € 2.499,-
Verkrijgbaar in de maten: XXS (44), XS (47), S (49), M (51), L (53) en XL (56)
Meer informatie bij Merida

Conclusie

Fietsen in een hokje stoppen lijkt steeds moeilijker te worden. Ook de Merida Scultura Endurance kijkt over de grenzen van het hokje endurance racer. Maar in de basis blijft de Scultura Endurance een comfortabele racer waarmee je het lang uithoudt. Het comfort van de fiets staat de snelheid niet in de weg, want de fiets voelt snel en reactief aan. Een gravelracer is het niet, maar een gravelpad hoef je zeker in Nederland niet te schuwen. Het maakt de Scultura Endurance een veelzijdige fiets: een endurance racer plus!