Wahoo heeft in korte tijd een positie verworven vooraan in het peloton der fietscomputers en trainers, tussen de gevestigde namen. Dit jaar kwamen ze met een nieuw vlaggenschip, de Wahoo Elemnt Roam. Na een tijdje gereden te hebben met hun nieuwste telg in de Elemnt familie wordt het tijd om te kijken of de Roam ook daadwerkelijk de kopman is die hij zou moeten zijn.
Met de eerder genoemde gevestigde namen denken veel fietsers, en ook wij, aan merken als Garmin voor de computers en Tacx voor de trainers. Het lijkt dan ook niet geheel toevallig dat Garmin eerder dit jaar Tacx ingelijfd heeft. Nu kunnen ze ook op dit gebied de concurrentie aan met Wahoo dat op al beide gebieden actief was. De Roam moet de positie van Wahoo versterken.
Wahoo zette met hun eigen kijk op zaken alles een beetje op zijn kop toen ze de fietsmarkt betraden. Heerlijk verfrissend en het werkte ook nog eens goed. De Elemnt fietscomputers zijn fantastisch eenvoudig in te stellen door middel van de app op je telefoon. Wijzigingen zijn meteen zichtbaar en niemand had verwacht dat een monochroom scherm ook heel fijn was om mee te fietsen.
De nieuwe telg in de Elemnt-familie
De Elemnt-familie bestaat uit een reeks computers die elkaar mooi aanvullen. Eerst was er de Elemnt in 2016 waarna de kleinere Elemnt Bolt en nog kleinere Elemnt Mini volgden. De Bolt heeft nog wel GPS en navigatie mogelijkheden, maar de kleinste en goedkoopste Mini niet meer.
De Roam heeft als nieuwste afstammeling een kleurenscherm gekregen, uitgebreidere navigatiemogelijken en een ander ontwerp. Hij wordt door Wahoo boven de eerste en grootste Elemnt gepositioneerd. Behalve de benoemde features zijn er weinig verschillen ten opzichte van de bestaande Elemnt. Waardevolle eigenschappen als schermgrootte, -resolutie en accuduur zijn gelijk gebleven bijvoorbeeld. Dit terwijl de Roam met € 349,99 toch € 70,- duurder is dan de bestaande Elemnt. De vraag is dus of het prijsverschil te rechtvaardigen valt.
Heerlijk eenvoudige setup
Een van de sterkste punten van alle Wahoo computers is het eenvoudige gebruik. Dat begint al met de ingebruikname waar je dankzij de bijbehorende app (voor Android en iPhone) de fietscomputer letterlijk binnen een aantal minuten in gebruik kan nemen. Je scant de QR-code van het scherm op je fietscomputer met de app en vervolgens kan je alles stapsgewijs instellen. Je krijgt al meteen een aantal basispagina’s en datavelden die je naar hartelust kan aanpassen. Dit doe je allemaal met de app die heel goed en makkelijk werkt. Dat gaat veel vlotter dan met de knoppen van welke fietscomputer dan ook. Wijzigingen als een dataveld toevoegen zie je ook meteen terug op de fietscomputer. Koppelingen met de online diensten als Strava, Komoot en TrainingPeaks staan al voor je klaar om te activeren. Fluitje van een cent allemaal, heel goed gedaan van Wahoo.
Sensoren voor hartslag, cadans en vermogen en dergelijke kan je ook allemaal via de app toevoegen. Het kan ook via de computer, maar je zal in de praktijk toch vaak de snelste weg van de app kiezen. Hoewel het instellen via de app ook al zo werkte voor de andere Elemnt computers blijft de goede werking het vernoemen waard.
Nieuwe features
Alle nieuwe features staan uitgebreid verzameld in het introductiebericht over de Roam dat we eerder publiceerden. Interessant vind ik de navigatie opties Get Me Started (naar de start), Back On Track (terug naar route) en Take Me To (breng me naar). Deze kan je gebruiken zonder tussenkomst van Wahoo’s Companion App op je telefoon en zijn echt een aanvulling op de bestaande navigatiemogelijkheden.
Kleurenscherm is goed, maar niet doorslaggevend
Het scherm heeft dezelfde afmeting als de Elemnt, maar nieuw is natuurlijk het gebruik van kleuren. De monochrome schermen van de Wahoo computers kon je eigenlijk ook zien als een USP, want het werkte verrassend goed. Niet in de laatste plaats omdat de schermen altijd goed af te lezen zijn, in volle zon of niet. De matte afwerking van het glas die hieraan bijdraagt is ook bij de Roam aanwezig.
Nu zien we een kleurenscherm allang niet meer als een noviteit, maar voor Wahoo is het nieuw. De kleuren worden alleen maar mondjesmaat toegepast. Ze zetten het vooral in bij de kaart voor grote wegen en water waardoor het lezen van de kaart makkelijker is. Maar zodra er geen grote weg of water in de buurt is, heb je een zwart/witte kaart voor ogen. Bij diagrammen zoals die voor hartslagzones verbetert het gebruik van kleur het aflezen, maar verder is alles zwart/wit. Dus ja, het gebruik van de kleuren is van toegevoegde waarde, maar door het beperkte gebruik vind ik het geen eigenschap die doorslaggevend voor een eventuele aanschaf.
Navigatiemogelijkheden uitgebreid
Een van de punten waar voor Wahoo computers nog wat te behalen viel ten opzichte van de concurrentie was navigatie. Het kon wel, maar de mogelijkheden waren beperkt. Turn-by-turn navigeren (dat is met straatnamen en meldingen als “over 200m rechtsaf”) kan wel, maar dat is eigenlijk het enige. Want als je afweek van je route, of als je eerst nog naar de route toe moest rijden, dan kon Wahoo je niet helpen. Dat gebeurt misschien niet vaak, maar als je wel in die situatie komt kan dat knap vervelend zijn. Dat is een van de grootste dingen die ze hebben aangepakt bij de Roam. Dit is mogelijk gemaakt door een nieuwe CPU. Het is dus niet alleen maar bijgewerkte software.
Navigeren: verkeerd rijden zonder paniek
Als ik rondom huis en kantoor mijn rondjes rijd, heb ik geen navigatie nodig, maar voor het testen maak ik met Strava of Komoot eerst een route. Daarbij laat ik vooral de tools zoveel mogelijk de route bepalen omdat dit vaak toch nog wel een leuke verrassingen op kan leveren. En omdat ik dan niet 100% weet hoe de route is, moet ik wel op blijven letten. Maar ook weer niet te goed, want ik ga afwijken van de route om te zien hoe de Roam ermee omgaat.
En jawel, zodra ik afwijk krijg ik een alarm. Het duurt een paar seconden voordat het alarm afgaat, want dan weet de computer zeker dat je niet meer op je route zit. Als je vervolgens door blijft rijden gaat hij de snelste weg terug naar de route berekenen. Dat is tot op heden altijd goed en vlot gegaan al was de gekozen route door de Roam niet altijd de meeste logische. Soms was het bijvoorbeeld handiger om een stukje door te rijden en dan terug naar de route te gaan i.p.v. om te draaien en terug te gaan naar het punt waar het fout ging. Het maakt dat je soms alsnog zelf even op de kaart gaat kijken wat het beste is. Dit is overigens ook iets dat ik bij andere navigatiemiddelen tegenkom. Ze ontberen de geavanceerde ‘navigatie-intelligentie’ van zoiets als Google Maps en dat kan ik ze eerlijk gezegd moeilijk kwalijk nemen. Ik acht ze op de een of andere manier toch minder slim dan mijn iPhone bijvoorbeeld.
Navigeren: ook via computer zelf
Dat de Roam zelf een route kan bepalen zoals hierboven beschreven is al een goede toevoeging, maar het heeft meer mogelijkheden. Je zal in 9 van de 10 situaties je telefoon willen gebruiken om een andere route of bestemming te kiezen omdat dit veel makkelijker is, maar het kan deels ook via de computer zelf. Je kan locaties opslaan zodat je een voorkeuze lijst krijgt. Plekken waar je met enige regelmaat komt zet je daar dan in. Handig om ze paraat te hebben op de computer zelf, al gebruik je het in de praktijk zelden. Dit wederom door de aanwezigheid van je telefoon. In een afgelegen gebied kan het wel verstandig zijn je hotel of geparkeerde auto vast te leggen voor als het bereik in het gebied te wensen over laat. Dan kan je altijd d.m.v. de computer en zijn gps de weg terug vinden en ben je niet afhankelijk van je telefoon.
Navigeren met de kaart
Je kan met de computer ook navigeren naar een plek op de kaart. Met de knoppen kan je over de kaart scrollen en in- en uitzoomen en een bestemming kiezen. De computer rekent dan zelf de snelste route vanaf je huidige positie. Toen ik dat voor het eerst probeerde liep ik meteen tegen een typisch Wahoo-dingetje aan: je kan bij het rijden van een route namelijk niet scrollen over de kaart. Je positie – als cursor – t.o.v. het scherm, blijft altijd hetzelfde. Je ziet het gebied ‘voor’ je, maar dat achter je niet. Soms wil je even meer van de kaart zien om je te oriënteren of te zoeken, maar dat kan helaas niet bij het rijden van een route, je kan alleen in- of uitzoomen.
Wat betreft navigeren zou ik graag de optie hebben om mij naar het dichtstbijzijnde punt van een route te laten leiden, i.p.v. de start van een route. Op zich logisch om de start als vertrekpunt te kiezen, maar als je een route leent (ergens gevonden op het web) van iemand anders, dan is de start vaak op een andere plek dan waar jij zou willen beginnen. Zoiets als ‘Take me to route’ zou daarvoor iets kunnen zijn.
Tevreden
Over de afgelopen periode heb ik heel wat ritten kunnen navigeren met de Roam en dat ging net als bij de kleinere Bolt naar tevredenheid. Het goed afleesbare scherm heeft voor mij de meeste waarde hierbij, met of zonder de kleuren. De turn-by-turn navigatiemogelijkheid is fijn, maar ik kijk eigenlijk altijd naar de letterlijk uitgestippelde route op het scherm. Het is heel goed te volgen, lange ritten gingen eigenlijk altijd zonder problemen. De toegevoegde mogelijkheden zijn zeker een verrijking want ik heb ze een paar keer nodig gehad.
Live Tracking
Een functie waar ik en het thuisfront veel waarde aan hechten is Live Tracking. Je kan instellen dat er per rit of altijd, automatisch of alleen die dag je actuele informatie van jou en je rit doorgeeft via je telefoon. Denk dan aan je huidige positie, maar ook je route en wat al gereden hebt, en informatie van de sensoren die je aangesloten hebt. Een uitkomst in geval van nood en daarnaast ook praktisch in verschillende situaties. Ik vind het ook erg prettig dat je het kan instellen zodat er bij iedere rit automatisch een bericht wordt verstuurd en je het niet kan vergeten.
Mooie maar flexibele Front Mount
De Front Mount ziet er echt mooi uit en als je computer erop gemonteerd is wordt een gestroomlijnd geheel. Net als bij de andere Elemnts kan ook de Roam met een heel klein schroefje vastgemaakt worden aan de mount. Goed tegen mensen die niet van de spullen van anderen af kunnen blijven, maar voor profs heeft het vooral het voordeel dat de computer als een vast onderdeel van de fiets wordt gezien. Het voordeel hiervan is dat het ook onderdeel wordt van het totale gewicht van de fiets dat ze natuurlijk graag zo laag mogelijk houden.
De mount is mooi, maar wel erg flexibel. Op het internet ben ik al verscheidene afgebroken mounts tegengekomen. Dat is mij nog niet overkomen gelukkig. Maar doordat de feedback van de knoppen te wensen over laat, ben je soms flink aan het drukken en zie je de mount meebewegen. Je bent af en toe 2 of 3 keer aan het drukken voordat je daadwerkelijk de knop indrukt. In combinatie met het trage laden van de pagina met de kaart kan dit extra vervelend zijn. Wanneer je met (winter)handschoenen gaat rijden wordt dit er niet makkelijker op.
Accuduur, lichtsensor en kaarten
Er is nog een aantal punten die aandacht verdienen. De accuduur van een fietscomputer is belangrijk. Wahoo geeft aan dat die van de Roam 17 uur is. De praktijk wisselt een beetje. Ik maak geen ritten van 17 uur, maar met tussendoor aan- en uitzetten kom je er ook wel aan. De ene keer haalde ik bijvoorbeeld iets meer 12 uur, de andere keer 16. Gebruik en condities zijn van invloed op de accu, net als bij je telefoon. Is je telefoon gekoppeld, ben je een route aan het rijden, staat de schermverlichting aan, is het heel koud buiten. Die dingen kunnen allemaal van invloed zijn op de accuduur. In de juiste omstandigheden zie ik de Roam de 17 uur dan ook wel halen.
De lichtsensor, die nieuw is, haakt hier ook een beetje op in. Deze past de schermverlichting automatisch aan, als je dat wilt althans. Handig als je een tunnel in rijdt zodat je het niet handmatig hoeft te doen. Hij zet het dus alleen aan als er weinig licht is. De sensor is tamelijk gevoelig en zal snel aan gaan in een tunnel, maar ook uit als je ’s avonds onder een lantaarnpaal fietst. Ik vind het in ieder geval goed dat hij erop zit.
Ook het vernoemen waard vind ik dat de Roam standaard met alle kaarten wereldwijd geleverd wordt. Geen gedoe of extra kosten. Alles staat erop en ze worden regelmatig bijgewerkt.
Technische details
Wahoo Elemnt Roam
Gemeten gewicht excl mount: 94 gram
Schermafmeting: 2,7″ / 68,58 mm
Schermresolutie: 240×400
Afmetingen: 89 mm x 54,4 mm x 17,8 mm
Adviesprijs: € 349,99
Voor alle info en waar ze te koop zijn kijk je bij Wahoo Fitness
Conclusie
Als je mijn review doorleest merk je dat het makkelijk is om kritisch te zijn op de Wahoo Elemnt Roam. Maar tegelijkertijd zou ik er geen afscheid van willen nemen. Het is namelijk een hele goede fietscomputer, maar wel eentje met verbeterpunten. De nieuwe features ten opzichte van de bestaande Elemnt zijn goed en voegen wat toe, maar het is bijvoorbeeld jammer dat er niet meer gebruik gemaakt wordt van de kleuren. Dat scherm en de cpu zijn – naast de behuizing – de enige échte hardwarematige upgrades, hoewel niet onbelangrijk. De rest zit in de app en de software van de computer. En daar is eigenlijk alleen gewerkt aan de navigatiemogelijkheden, die nu ook zo werkt zoals zou mogen verwachten van een dergelijke fietscomputer. Maar het werkt wel allemaal en ik fiets er graag mee. De companion app werkt fantastisch samen met de computer.
Ik begon met de vraag of het prijsverschil ten opzichte van de bestaande Elemnt te rechtvaardigen is. Als je al een Elemnt hebt zie ik niet snel een reden om die aan de kant te schuiven. Als je een nieuwe fietscomputer overweegt in deze categorie moet je voor jezelf duidelijk hebben wat je eisen en prioriteiten zijn bij het gebruik van een fietscomputer (veelal navigeren of veelal trainen bijvoorbeeld) en daar je keuze op baseren. Ik blijft er in ieder geval nog even mee doorfietsen!