Het is ondertussen al bijna 10 jaar geleden dat ik een setje Campagnolo Hyperon wielen in m’n fiets had, maar wat vond ik ze gaaf! Dat vind ik nog steeds overigens, maar met de komst van de schijfremmen verdwenen de lichte Hyperons voor velgremmen uit mijn schuur en ook uit het assortiment. Tot vandaag, want Campagnolo lanceert de Campagnolo Hyperon Ultra. Net als vroeger een superlichte wielset, maar dan met de technieken van nu!
Brede velg en veel technische features
Vorig jaar testten we drie verschillende wielsets van Campagnolo, waarbij de Bora Ultra WTO het absolute topmodel was. Met de komst van de Hyperon Ultra wielen is er bij Campagnolo een tweede topset bijgekomen. De Hyperon wielen zijn met 1240 gram opgegeven gewicht de meest lichte wielen in het assortiment. Ze zijn tubeless ready, en hebben een velghoogte van 37 mm en gebruikt veel van de technieken die we bij de Bora Ultra WTO wielen ook al zagen. Zo hebben ze interne Mo-Mag spaaknippels, N3W-Body en keramische CULT lagers.
Waar wij in onze test van vorig jaar concludeerden dat de binnenbreedte van de velgen nog wel wat breder kon, is dat bij de Hyperon wielen ook daadwerkelijk het geval. Deze wielen hebben een binnenbreedte van 21 mm, en een velghoogte van 37 mm. Door de vorm van de velg met deze afmetingen te optimaliseren kunnen ze met een minimale hoeveelheid carbon een stevige velg produceren met hun zogeheten H.U.L.C. techniek. Tel daarbij op (of juist niet) dat ze hun C-Lux afwerking gebruiken zonder lak om nog meer gewicht te besparen.
Getest in de Tour de France
Afgelopen zomer reed Pogacar met deze (toen nog) onbekende wielen in de Tour de France. In de bergetappes koos hij voor de lichtgewicht Hyperon wielen, terwijl hij in de Roubaix etappe reed met de Bora Ultra WTO wielen. Nu je foto’s terug gaat kijken valt het op, want de Hyperon wielen kan je herkennen aan het feit dat ze niet het herkenbare Campagnolo spaakpatroon hebben. Campagnolo kiest voor een spaakpatroon met 21 spaken in het voorwiel en 24 in het achterwiel. Deze extra slanke stalen spaken hebben een patroon waarbij ze twee keer kruisen.
Campagnolo maakt bij de nieuwe Hyperon wielen gebruik van een nieuw Head-2-Bay systeem. Bij dit systeem zit er een minimale micro beweegmarge tussen de spaak en de naaf, zodat het de krachten gelijkmatig over het wiel kan verdelen. Dit moet er voor zorgen dat het wiel zijn stabiliteit behoud bij het insturen van bochten, bij impact van slecht wegdek en de kracht op de pedalen zo efficiënt mogelijk wordt overgebracht. En de wendbaarheid en reactiviteit van de wielen is, samen met het lichte gewicht, het sterke punt volgens Campagnolo. Sterker nog, in de tubular uitvoering weegt de wielenset slechts 1160 gram. De Hyperon wielen zijn geschikt om tubeless te rijden en voor centerlock schijven. Het Head-2-Bay systeem maakt de vorm van de naaf iets anders en op de body hebben ze nog wat gewicht weten te besparen.
Hele gave nieuwe wielen als je mij vraagt, al zal de prijs voor menig renner een drempel zijn. De wielset kosten € 3.650,- en dat is op z’n zachts gezegd een stevige prijs. Daarmee is dit ook een wielset voor de echte liefhebber, en de wedstrijdrenner die opzoek is naar de welbekende marginal gains.
via Campagnolo