
Als er de laatste jaren een merk is dat het wielrennen heeft ontdekt voor hun sponsoring is het wel Red Bull. Zo zijn er verschillende renners die persoonlijk worden gesponsord door het merk, zoals Wout van Aert, Tom Pidcock en Zoë Backstedt. Sinds vorig seizoen prijkt hun naam ook op de shirts van de Bora – Hansgrohe ploeg waarvan de officiële naam dan ook Red Bull-Bora-Hansgrohe is voor dit seizoen. En het merk heeft zich sinds kort ook verbonden aan de Giro d’Italia die komend weekend van start gaat.
Red Bull KM
De ‘Red Bull KM’ klinkt overigens spannender dan het is, want feitelijk is Red Bull de sponsor geworden van de bonificatie-sprint onderweg. En dat principe bestaat al sinds de jaren ’50. In 19 van de 21 etappes zal er onderweg een Red Bull KM te vinden zijn, waarbij aan het eind van deze kilometer bonificatieseconden te verdienen zijn. Of, zoals ze dat dan zelf zo mooi weten te brengen: deze kilometer moet je vleugels geven naar extra seconden. Als je de route-kaartjes van komende Giro bekijkt, kan je daar een Red Bull logootje zien waar de sprint zal zijn.
Seconden-spel?
Het aantal seconden dat je kan winnen in de Red Bull KM is 6, 4 en 2 seconden voor de eerste drie renners. Aan de finish zijn er nog 10, 6 en 4 seconden te winnen. Als je overal meesprint kan je dus 16 seconden extra winnen in één etappe en daarmee wil de organisatie zorgen voor meer strijd en een spannender verloop van de etappes. Los van de sprints voor de seconden zijn er ook etappes waar er onderweg nog gesprint wordt voor het puntenklassement voor de paarse ‘Maglia Ciclamino’ trui voor de sprinters.
meer info via Red Bull