In het rustige Belgische dorpje Ruiselede staan de werkplaats en showroom van het relatief nieuwe racefietsmerk Jaegher. 

Het enige nieuwe is de naam want met het bouwen van stalen fietsframes hebben ze wel ervaring daar in Vlaanderen. Vier generaties om precies te zijn. Diel Vaneenooghe is van de vierde generatie. Zijn overgrootvader, Odiel, maakte al stalen frames in 1934 en was de eerste generatie Vaneenooghe. In de tussentijd zijn er heel wat wielrenners langs gekomen om hun eigen fiets op te halen. Een van hen was Eddy Merckx, die toch best veel heeft gewonnen met deze frames. Dat het bedrijf vier generaties geschiedenis en ervaring heeft, merk je bij een bezoek aan Jaegher. Bij het betreden van de werkplaats ruik je de historie.

Staal en licht… een mooie combi
Handwerk wordt steeds meer gewaardeerd bij wielerliefhebbers en niets is mooier als zien hoe je eigen racefiets met liefde en met de hand in elkaar wordt gezet. Naast handwerk komt staal als materiaal ook weer steeds vaker in beeld. Het grootste nadeel van staal bij de vroegere frames was het gewicht. Je kon vroeger een frame wel stijf krijgen maar dan had je zoveel staal nodig, dat het bijna onmogelijk was om nog maar een heuveltje op te klimmen. Tegenwoordig is de kwaliteit van het staal zoveel verbeterd, dat het ook mogelijk is om lichte racefietsen te maken met een enorme stijfheid. Bij Jaegher gebruiken ze alleen het beste staal van Columbus en af en toe Reynolds. Daarmee maken ze de frames die rond de 500 gram zwaarder zijn dan de lichtste carbon frames. Maar met de goede onderdelen kan je makkelijk een racefiets maken met een gewicht onder de UCI grens van 6,8 kilo. Het bewijs was een 6,4 kg wegende Ascender met Sram Red en Enve wielen die in de werkplaats stond.

Keuze uit 5 frames
Bij Jaegher hebben ze er in eerste instantie voor gekozen om 5 verschillende frames te maken. 2 daarvan worden gemaakt met de zogenaamde lugs (soort hulsjes waar de stalen buizen ingeperst worden, die ook vaak hele mooie versieringen hebben (zie foto hieronder)). Bij de andere 3 worden de stalen buizen d.m.v. TIG aan elkaar gelast. Diel houdt zich bezich met het TIG lassen van de Interceptor en de Ascender. Zijn vader Luc (3e generatie) last de frames met “lugs” als de Raptor Pistier of de Phantom. Zo hebben ze de taken goed verdeeld. De 2 nuchtere mannen, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, komen los als het over fietsen, frames, staal, onderdelen, gevoel etc gaat. Bij een rondje door de showroom en werkplaats valt op hoeveel er over elk onderdeel van het fabricatieproces te vertellen is. Het is duidelijk, na één rondje ben je helemaal enthousiast over staal en de fietsen.

Mocht je zo enthousiast zijn geraakt dat je een racefiets wilt bestellen dan wordt eerst je maat opgenomen zodat het frame speciaal voor jou wordt gemaakt. Dan worden alle opties, kleuren (er zijn 12 speciaal voor Jaegher ontwikkelde kleuren waaruit je kan kiezen) en framekeus doorgenomen, zodat je eindigt met een op maat gemaakt stalen racefiets die precies bij je past.

De modellen
De namen van de verschillende modellen, die hiervoor al kort even voorbij kwamen, zijn ontleend aan gevechtsvliegtuigen. Zo heb je de TS-38 Interceptor, dit is een TIG gelast frame van Columbus Spirit buizen. Het topmodel dat ook TIG is gelast, is de TX-38 Ascender, gemaakt van het topstaal Columbus XCR. Het cyclocross frame dat een afgeleide is van de Interceptor heeft de naam: TS-38 Falcon. (in overleg kan er soms ook gekozen worden voor top buizen van Reynolds, zo is het speciaal voor Campagnolo gemaakte roze frame hieronder, gemaakt van Reynolds 953 buizen).

Dan zijn er de 2 lugs frames. De buizen hiervan zijn iets dunner en door de lugs zien deze 2 fietsen er iets sierlijker uit. Allereerst de LS-31.7 Phantom, gemaakt van Spirit buizen. Dan tot slot de baanfiets, de LS-31.7 Raptor pistier.

Prijzen voor de framesets (gespoten in optiekleuren, bij standaard kleuren gaat er nog wat van de prijs):

TS-38 Interceptor – € 2115,-
TX-38 Ascender –  € 2520,-
TS-38 Falcon – € 2085,-
LS-31.7 Phantom – € 1885,-
LS-31.7 Raptor Pistier – € 1885,-

De frames hebben een carbon voorvork maar je kan bij de lug-frames ook kiezen voor een stalen voorvork. En omdat Jaegher zo achter de kwaliteit van de frames staat, geven ze levenslange garantie op het frame aan de eerste eigenaar. Een fiets voor je leven dus.

Aanstekelijk maar pas op
Een bezoek werkt erg aanstekelijk. Allereerst door de prachtige strakke lijnen van de Jaegher frames, het design logo dat net even anders is, maar ook door het nuchtere enthousiasme van Diel, zijn vader Luc maar ook van de andere medewerkers zoals Steven die ons enthousiast heeft rondgeleid.

We weten nog niet hoe de fietsen ook daadwerkelijk fietsen maar als dat is zoals ze worden gemaakt en eruit zien… dan zit dat wel goed. Volgens Jaegher ben je altijd welkom om eens te kijken of het iets is wat je zoekt.

Jaegher bikes
Bruggestraat 120
Ruiselede, België

Kleine waarschuwing: bij een bezoek aan de showroom en werkplaats in Ruiselare kunnen wij niet garanderen dat je zonder bestelling naar huis gaat.

Een impressie van ons bezoek:

 

Gerelateerd

  • dirk

    Schitterend dat ’t allemaal nog gewoon bestaat. Okee, ’t kost effe meer maar dan ben je ook klaar.
    Lijkt me een leuk vacantie uitje 🙂

  • Rien Jones

    Deze post geeft een goede kijk achter de schermen. Blijkbaar toch nog werk aan de winkel…
    http://yeswecandoalmostanythingbybike.wordpress.com/2013/08/17/a-jaegher-phantom-test-my-review/

    • Goed dat er zo’n persoonlijke ervaring gedeeld wordt. Wij zijn alleen op bezoek geweest en waren onder de indruk. Maar de schrijver van het genoemde stukje slaat wat ons betreft ook af en toe de plank mis (vooral bij het vergelijken van gewichten van totaal verschillende frames). Hoe dan ook bedankt voor de aanvulling!

  • Eus

    Een gelugd frame wordt niet gelast maar gesoldeerd (veelal met messing of zilver). Kleinigheidje in dit verder amusante stukje proza.

    • Dirk

      Leuk allemaal maar nu 4 jaar later zijn ze daar in België toch een beetje doorgeschoten met hun prijzen
      Phanthon van e1885 naar e2395 zo’n e500 in 4 jaar
      Ascender van e 2520 naar
      e3845 slechts e1300 meer in 4 jaar
      Tja!

  • Kurt

    Jammer dat de kwaliteit van de lak niet te best is …

  • martens eddy

    Eddy , nog meer staal voor fietsframes , zie www. martelly.be