In onze terugkerende reeks ‘benchmark’ lichten we racefietsen uit van rond de € 2.000,-. Een bedrag dat door verschillende onderzoeken als gemiddeld wordt genoemd als het gaat om de aanschaf van een racefiets in Nederland. Op verzoek van de lezer gaan we in deze prijscategorie op zoek naar racers met een goede prijs-kwaliteit verhouding. Vandaag: de Aspin Disc van het Duitse merk Stevens.

Sierlijk frame

De Aspin Disc ziet er optisch goed uit, en op het aluminium frame zijn maar weinig lasnaden te bekennen. De zadelpen is mooi verzonken in het frame, en de zadelhoogte verstellen kan met de inbusbout die je vindt aan de zijkant van het sierlijke driehoekje in het frame, op de plek waar de boven- en zitbuis en de achtervork samenkomen. Wat verder nog opvalt is dat de kabels keurig zijn weggewerkt, want die lopen via de onderkant van de stuurpen het frame in. Stevens noemt deze kleur Smoked Steel en omschrijft het model als allround. Je hebt de mogelijkheid om banden met een maximale breedte van 32 millimeter te monteren.

Wederom komen we in deze prijscategorie dus uit bij een racer met een aluminium frame. Dat hoeft niet, maar het frame is natuurlijk niet het enige waar we naar kijken. Wat mij opvalt aan deze racer is de betrouwbare mechanische Shimano 105 R7100 12-speed groepset, en dat is wat mij betreft veel waard op een racer in deze prijscategorie. Zeker omdat het de volledige groepset is, daar waar er ook merken zijn die kiezen voor bijvoorbeeld een andere crank, of enkel een derailleur uit de 105-serie. Verder vallen de DT Swiss P 1800 Spline wielen op, met daaromheen de Continental Grand Prix 28 mm banden.

Een kritische noot mag natuurlijk niet ontbreken, en om eerlijk te zijn vind ik het design iets té ingetogen. Wat mij betreft was het leuk geweest als bijvoorbeeld de banden een bruine of beige zijkant hadden of als de decals in een wat opvallendere kleur waren gespoten. Maar anderzijds kun je het ook tijdloos noemen. Wat ik dan wel weer mooi vind, is de verwijzing in de modelnaam naar de Col d’Aspin. Op het frame kom je dit ook weer tegen, want op verschillende plekken staat in een driehoekje het getal 1489. Dat is de hoogte van deze col, die ook wel het kleine broertje van de Tourmalet wordt genoemd.

Specificaties

Stevens Aspin Disc
Frame: Aluminium SL 7005 TB
Voorvork: Stevens Full Carbon SL
Achterderailleur: Shimano 105 R7100 12s
Voorderailleur: Shimano 105 R7100
Shifters: Shimano 105 R7120
Remschijven: Shimano RT70 160 mm  
Crankstel: Shimano 105 R7100 50-34
Cassette: Shimano CS-R7100 11-34 12s
Ketting: Shimano CN-M6100
Wielen: DT Swiss P 1800 Spline
Banden: Continental Grand Prix 28 mm
Stuur: Oxygen Scorpo Aero
Stuurpen: FSA SMR
Zadelpen: Oxygen Scorpo Carbon Road
Zadel: Oxygen Triton
Gewicht: 9.2 kilo 
Maten: 48, 51, 54, 56, 58, 61, 64 cm
Adviesprijs: € 2.039,-

Conclusie

Dik in orde, deze Stevens Aspin Disc. Een mooi frame, een goede groepset en ook de andere componenten zijn in orde. Zeker voor een prijs van € 2.039,-. Als je verder kijkt in het assortiment van Stevens zien we nog de Izoard, die wel van carbon is. De verdere afmontage van dat model is redelijk gelijk met de Aspin Disc, en voor € 400,- meer heb je dus een carbon frame met een soortgelijke afmontage. Die afweging mag je natuurlijk zelf maken, maar wat mij betreft heb je in beide gevallen veel fiets voor je geld.

Meer info via Stevens.