Cervélo heeft de R-series altijd de classic road bike genoemd. De R5 van een paar jaar terug was best klassiek te noemen met zijn dunne buizen. De huidige versie van de R5, die al een tijdje op de markt is, is te geavanceerd om nog klassiek te noemen. Maar daar doelde Cervélo ook nooit op. Het gaat om het allround prestatiegerichte karakter. Een racefiets om de heuvels mee op te knallen of om mee te sprinten op de wielerclub. Precies waar het klassieke racen om gaat, volgens Cervélo.
Groen met Goud
Voor het jaar 2021 zijn er geen technische vernieuwingen voor de Cervélo R5. Die eer ging al naar de nieuw Caledonia. Maar met een nieuw ‘jasje’ lijkt de R5 toch nieuw. Het komt door de nieuwe groene kleur met witte letters en een gouden randje. Je moet de fiets in het echt zien, om de glinsteringen in het frame goed te kunnen zien. Gelukkig kregen wij die optie, want Cervélo stuurde er één naar ons op.
Kunnen wij de fiets mooi op de foto zetten voor jullie om zo goed mogelijk de kleur te laten zien. Toen ik over de kleuren groen en goud hoorde, dacht ik eerst is dat niet kitsch? Maar na het zien van de fiets, kan ik alleen maar zegen dat het stijlvol is. Toch?
Squoval buizen en R.A.T. steekassen
Zoals gezegd zijn er geen technische vernieuwingen, maar zelfs dan is het de moeite waard om het frame op een aantal technische punten door te nemen. Het frame is vanaf nu alleen nog maar verkrijgbaar in een schijfremversie. Bij de lancering van de R5 een paar jaar terug waren er alleen nog maar velgremmen, want de schijfremversie was er nog niet. Nu is het in korte tijd totaal omgeslagen. Om de wielen toch snel te kunnen blijven wisselen, maakt Cervélo gebruik van R.A.T. steekassen. Dat staat voor Rapid Axle Technology en zorgt ervoor dat je in twee handelingen de as eruit kan trekken. Nog sneller dan de oude quick release eigenlijk.
Er passen banden in tot 30 mm dus als je weet dat je over slecht wegdek gaat koersen, kan je daar extra comfort en stabiliteit vandaan halen. De ranke achtervork moet trouwens al voor comfort zorgen. De schuine buis en het bracket zijn niet rank te noemen. Dat is voor de stijfheid natuurlijk! Cervélo maakt gebruik van Squoval Max buizen. Squoval is bedacht door Cervélo en is een samenvoeging van square en oval en slaat op de vorm die vierkant en ovaal combineert. Het zou voor gewicht, stijfheid en aerodynamica de beste mix zijn! Alle drie natuurlijk belangrijk voor een fietser.
Reserve 50 wielen
Je moet de naam in het Engels lezen anders denk je dat het misschien om een extra wielset gaat, maar veel Cervélo’s zullen vanaf 2021 worden geleverd met Reserve wielen. Door een nieuwe samenwerking met Santa Cruz worden nu ook de wielen gebruikt van het merk dat Santa Cruz in 2014 oprichtte. In de twee topmodellen van de Cervélo R5 zitten de Reserve 50 wielen. Een wielset met een 50 mm hoge carbon velg en DT-Swiss 350 naven. Op onze fiets zit de DT-Swiss 370 naaf.
Het profiel van de velg werd ontworpen met de expertise van Cervélo op het gebied van aerodynamica. Op de website van Reserve worden de ingenieurs van Cervélo: aero wizards genoemd. Leuke bijnaam, toch?! De wielset weegt op papier 1688 gram en is geschikt voor tubeless, maar is ook te gebruiken met binnenband. Nu worden de racewielen alleen nog in de Cervélo’s geleverd, maar vanaf januari zal je de wielen ook los kunnen kopen en op de site van Reserve wielen kan je al kijken wat de opties zijn.
Cervélo R5 prijzen
De nieuwe Cervélo R5 is verkrijgbaar als complete fiets of als frameset. Voor het frameset kan je kiezen voor de groene kleur of voor het zwart-wit-rood van Team Sunweb, want de profs rijden ook op de R5. De complete fiets is op de site alleen nog in het groen te krijgen. Voor de afmontage kan je kiezen uit Shimano Dura-Ace Di2 (adviesprijs € 9.599,-) of SRAM Red eTap AXS (adviesprijs € 9.799,-). Daarnaast komen er binnenkort ook andere kleuren en afmontages, waaronder een Sram Force eTap versie zoals die van ons (adviesprijs € 7.699,-). Ook zal er een Ultegra Di2 versie te krijgen zijn (adviesprijs € 7.599,-).
Naast de R5 is er ook nog de R-serie. Voorheen was dit de R2 en de R3. Deze serie qua frame en afmontage net wat voordeliger met Shimano Ultegra, Ultegra Di2 of Force eTap AXS. De laatste twee fietsen komen met een Reserve 35 wielset. De fiets met de mechanische Ultegra komt met een DT-Swiss P1800 wielset (adviesprijs € 3.999,-). Voor de fietsen met Shimano komt het frame in grijs met rode letters. De Force eTap AXS zit op een volledig zwart frame met zwart letters.
Stukje rijden
Als we een fiets op de redactie hebben staan, kunnen we het niet laten om er een stukje op te rijden. Vorig jaar testte we de Cervélo R3, dat is nu de Cervélo R geworden. Nou lijken de R en R5 erg veel op elkaar, maar er zijn een paar kleine verschillen. De stack van de Cervélo R5 is wat lager dan bij de R. Dit is gedaan met in gedachte dat de R5 door profs wordt gebruikt. En profs zitten nou eenmaal diep, dus met een lage stack hoeven de profs niet naar een kleinere maat te grijpen. De Cérvelo R5 voelt daardoor net wat meer racy aan.
Dat komt ook door het frame. Dat door gebruik van ander carbon net iets stijver is. Hierdoor voelt het frame directer aan. Bij het aanzetten voel je dat de fiets efficiënter is. Het vertrouwde rijgedrag zoals we dat bij de R3 benoemden vinden we ook terug bij de R5. De fiets voelt stabiel aan op de rechte stukken, maar je kunt strak de bocht insturen. De fiets stuurt erg direct.
Dat gevoel wordt onderstreept door de wielen. Solide is het eerste woord waar ik aan moet denken. Grappig dat als ik de website bekijk, zie ik dat de wielen met een levenslange garantie worden geleverd. Dus gaat je velg stuk, dan krijg je een nieuwe. Lees ik even verder dan rijdt stunter Danny MacAskill ook met wielen van Reserve. Dus stevige wielen maken kunnen ze blijkbaar wel. (leuke video trouwens van hem hieronder hoe hij een wiel wel stuk krijgt). Onze R5 in maat 58 weegt 7,75 kg.
De wielset in de R5 rolt lekker al verdient zo’n wielset en fiets wel iets meer dan een Dt Swiss 370 hub. Prima instap hub overigens die gebruikt maakt van een 3 pallen systeem in plaats van de bekende rachet van Dt Swiss. Maar dat is het ook, het is een goeie instaphub. De aangrijping is iets trager en komt achter de 180, 240, 350 hubs van Dt Swiss. Wanneer je de wielen los koopt, heb je ook alleen de keuze uit die drie naven en niet uit de Dt Swiss 370.
Meer info via Cervélo