Het lijkt nog ver weg, maar over acht maanden zijn de Olympische Zomerspelen in Tokyo in volle gang. Daar waar de Nederlandse baanselectie afgelopen EK al gebruik heeft gemaakt van hun nieuw ontwikkelde fiets, moesten de Britten iets langer wachten. Maar, na goedkeuring van de UCI, is de spectaculaire fiets vanaf de WorldCup in Minsk beschikbaar voor de Britse selectie. Om er op de spelen ook op te mogen rijden moet de fiets tijdens de WorldCups van seizoen 19/20 worden gebruikt.
Over de looks kan je lang discussiëren, maar volgens Lotus Engineering en Hope is dit de fiets waarmee de medailles gepakt gaan worden. Lotus is niet onbekend in de fietsindustrie, want naast de sportauto’s die ze maken, waren ze ook verantwoordelijk voor de fiets van Chris Boardman tijdens de Olympische Spelen van ’92. Na de gouden medaille op de baan, wist hij in ’94 de proloog van de Tour de France te winnen op een vergelijkbare Lotus fiets.
Vanaf het moment dat de UCI in 2016 de regels voor het ontwikkelen van een fiets heeft aangepast, zijn Lotus en Hope aan de slag gegaan. Lotus is verantwoordelijk voor de aerodynamische voorbouw en voorvork. De engineers hebben verschillende tests gedaan op basis van aerodynamica en stevigheid. In de windtunnel is getest op luchtweerstand in combinatie met de renner. Testen omwille van de stevigheid hebben ze gedaan om de ideale stijfheid te creëren met een zo laag mogelijk gewicht. Uitkomst van deze testen is de opvallend brede voorvork, die pas bij de stuurpen samenkomt. De combinatie van stuur en stuurpen lijkt op de manier hoe Cervélo dit afgelopen jaar presenteerde bij de nieuwe S5.
De rest van de fiets, bestaande uit frame en wielen, zijn afkomstig uit de fabriek van Hope. De overeenkomst tussen de voorvork en achterbrug van de fiets is duidelijk zichtbaar. De seatstays zijn erg hoog op de zadelbuis geplaatst en staan ook erg ver uit elkaar. De dropouts van zowel de voorvork als de achterbrug zijn strak afgewerkt zodat de fiets geen uitstekende onderdelen heeft, die overbodige luchtweerstand veroorzaken. Van de zijkant ziet er fiets nog niet heel vreemd uit, maar met name van voren zorgen de breed uitstaande voorvork en achterbrug voor een bijzondere look. Na de nieuwe Koga voor Nederland, de Felt met aandrijving aan de linkerkant van de Amerikanen, nu dus een brede fiets voor de Engelsen. Ik ben benieuwd of er komend seizoen nog meer futuristische nieuwtjes kunnen verwelkomen.
Via Lotus