Een opvolger voor de Cannondale SuperX zat er al even aan te komen. Deze ging namelijk alweer even mee en nu is het dan zover. De nieuwe cyclocrosser van Cannondale heet de SuperSix Evo CX.
De naam zegt het al, ze hebben veel technieken van de SuperSix gebruikt om deze cyclocrosser te ontwikkelen. Dat zie je ook direct terug als je het frame van de Cannondale SuperSix naast deze zet. De iets meer aero gevormde buizen en de achtervork die lager vastzit op de zadelbuis vallen het meest op. De stack en reach van deze cyclocrosser zijn gelijk gebleven aan die van de SuperX. Via de volgende link kan je trouwens lezen wat Stack en Reach is. Het gewicht van de frameset (frame en vork) is ook nagenoeg gelijk gebleven met zo’n 1400 gram voor een maat 56. De kabels lopen netjes door het frame. Niet bij het stuur overigens.
De CX is afgemonteerd met een Sram Force 1 mechanische groepset. De wielen die erbij zitten, zijn de DT Swiss R470, uiteraard met crossbanden. Wanneer je wedstrijden gaat crossen zul je deze waarschijnlijk verwisselen voor een setje carbon wielen met tubes. In dat geval heb je aan deze DT Swiss wielset een mooi trainingssetje. Door het nieuwe frame is de ruimte tussen de banden en vork vergroot naar 12 mm aan elke kant bij 33 mm banden. Daardoor heb je minder last dat daar modder tussen bijft plakken. De adviesprijs voor deze fiets is € 4.199,-
Cannondale SuperSix Evo SE
Naast de SuperSix Evo CX is er ook nog de SuperSix Evo SE. Dit is hetzelfde frame met een afmontage die meer geschikt is voor gravel. En dan denk je misschien, daar heeft Cannondale toch al de Topstone voor? Klopt, alleen de cyclocross geometrie is meer racey dan de geometrie van de Topstone. En de wedstrijd gravelrijders, die er steeds meer komen, willen vaak een iets aggressievere fiets. Daar voldoet deze nieuwe SuperSix Evo SE dan weer aan.
Deze SE wordt afgemonteerd met 40 mm banden. Er is zelfs ruimte voor 45 mm banden. De groepset is de Sram Rival eTap AXS 12-speed. Voor heb je twee kettingbladen (46/33), achter zit er een 10-36 cassette gemonteerd. De wielen zijn ook van DT Swiss maar in dit geval de CR 1600 Spline. De adviesprijs voor deze fiets is € 4.699,-.
Ik moet zeggen dat ik de kleur van de SE wel kan waarderen zo met het groene zadel en stuurlint. Binnenkort maar eens testen zou ik zeggen.
Meer info via Cannondale