De meest allround wielset van Zipp heeft een make-over gehad. En dat is in dit geval niet alleen qua looks, maar ook kwalitatief. Deze vernieuwing komt voort uit een nieuwe testmethode waarbij ze niet meer in de windtunnel testen, maar real-world metingen uitvoeren. Of, zoals ze dat zelf noemen, het ‘RollingRoad’ test protocol.
Multi-inzetbare wielset
Met de nieuwe gegevens hebben ze met name de velg en de naven aangepast. De ZR1 achternaaf heeft nu 66 aangrijpingspunten voor een snellere acceleratie. De tubeless velg is met 30 mm externe breedte en 25 mm interne breedte een stuk breder dan de vorige versies. Naast dat deze breder is geworden hebben ze hem ook 5 mm lager gemaakt. De 40mm velg krijgt hierdoor een bollere vorm en dat biedt weer aerodynamische voordelen en het scheelt ook nog eens 300 gram in het gewicht. Het totale gewicht van een set 303’s komt op 1355 gram.
De verbreding van de velg, die een hookless profiel heeft, maakt de wielen ook beter geschikt voor offroad gebruik. Het geeft de mogelijkheid om bredere banden te monteren. Daardoor past de wielset ook prima in een gravelbike. Naast het gewicht is ook de prijs voor een set van deze wielen lager geworden want deze is € 1800,-.
Een nieuw Zipp jasje
Het nieuwe Zipp logo zijn we al tegengekomen op de nieuwe ‘Zipp retro onderdelen’. Nu was koersen afgelopen periode niet mogelijk, maar ook team Movistar beschikte al over een aantal sets met de nieuwe looks van Zipp. En in de tussentijd hebben ze niet stil gezeten, want inmiddels heeft de complete 2021 collectie van Zipp deze make-over gehad. Dit geldt voor de Firecrest en NSW wielsets en ook het Super-9 Disc achterwiel voor de tijdrijders. En bij de Super-9 vallen de logo’s het meest op. Persoonlijk vind ik het een mooie vernieuwing, waarbij ik vooral de subtiele grijze kleur een pluspunt vindt.
Helemaal onderaan zie je twee vernieuwde wielen. Voor alle sets en technische details kan je kijken bij Zipp