Het gravelracen heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen en steeds meer worden daar specifieke producten voor ontwikkeld. Vandaag presenteert Specialized hun gravel specifieke Pathfinder band. Een band die tussen de Sawtooth en Tracer modellen in zit. De Sawtooth is een band waarmee je voornamelijk op de weg rijdt en een enkele keer een onverharde weg meepakt. De Tracer is een band die in de cross wordt gebruikt en waarmee je af en toe op verharde wegen rijdt. Maar daar tussen was er tot vandaag nog geen echte gravelband. De Pathfinder is een band die volgens Specialized een combinatie is van on- en offroad, waarmee je goed uit de voeten kan op de gravelpaden en soepel rolt op de weg. Het kwam dan ook mooi uit, dat mijn vakantie richting Siena ging om daar de Strade Bianche te gaan rijden. Een veel betere testomgeving voor een gravelband is er niet.
De techniek
De Pathfinder band kent zes verschillende uitvoeringen waarvan er twee in Nederland op de markt komen. De band die ik afgelopen periode heb getest is de zwarte 38 mm brede Pathfinder Pro. Deze is ook verkrijgbaar in een 47 mm uitvoering voor 650B wielen. De band is gemaakt van Specialized eigen Gripton Compound en zijn, dankzij het 2Bliss prinicipe, geschikt om tubeless te monteren. De band is opgebouwd uit 120 TPI (Threads per Inch) rubber, met een extra anti-leklaag onder het loopvlak. Een lager TPI zorgt voor een band die duurzaam, slijtvast en stevig is maar hierdoor wel wat inboet aan souplesse en rolweerstand. Ter vergelijk: een Specialized Turbo wegband heeft 320 TPI. Het loopvlak van de band is in het midden glad en aan de zijkanten zit het profiel dat voor grip zorgt in de bochten. De aangegeven bandenspanning voor de Pathfinder banden ligt tussen de 3,5 en 5,5 bar.
StradeBianche
Het rijden over de Strade Bianche in het hartje van Toscane is puur genieten, maar ook echt afzien. De Pathfinder banden zijn tubeless gemonteerd op de Specialized Crux en met een 40/32 verzet is het flink ploeteren op de hellingen van 15% en meer. Het monteren van de banden ging overigens soepel, daar waar tubeless banden niet altijd even makkelijk op de velg te krijgen zijn. Voordat ik er mee naar Italië toog heb ik in Nederland een paar keer wat gravelpaden gereden. Op de verharde weg rolt de band erg soepel en het voelt bijna alsof ik een gewone race band rijdt. Bij het opdraaien van de eerste gravelwegen is het even voelen hoe de band zich gedraagt. De band heeft een goede grip en bij de rechte gravelstroken merk je weinig weerstand dankzij het het gladde loopvlak midden op de band. In bochten met losliggend gravel voel ik de band lichtjes driften door de bocht. Dat ligt niet aan de band, maar de ondergrond. Hierbij merk ik wel dat de band snel weer grip krijgt als er op de ondergrond minder grind ligt.
Zoals gezegd is de Pathfinder band gemaakt van 120 TPI rubber en daarmee behoort hij tot de meest soepele gravelbanden op de markt. Gravelbanden in het algemeen zijn daarmee een stuk minder soepel ten opzichte van een raceband of een cyclocross tubular band en dat is in het begin even wennen als je nooit met gravelbanden rijdt. Het gebruik van 120 TPI rubber maakt de band stevig en zeker met gravel is dat geen overbodige luxe. Helemaal wanneer ik met deze banden op de Strade Bianche kom. Daar is de gravel een stuk grover dan we in Nederland gewend zijn en het ligt er vol met scherpe stenen en keien. In het begin probeer je daar nog netjes tussendoor en omheen te rijden, maar wanneer er ook nog spoorvorming bij op je pad komt is het onmogelijk om deze constant te ontwijken. De band heeft me ondanks al deze stenen en kuilen geen enkele keer in de steek gelaten. Om te proberen iets meer comfort te creëren heb ik tijdens de volgende rit de proef op de som genomen en lucht uit de band gelaten. Met 2,5 bar ben ik op pad gegaan en heb daarbij wederom de heftige gravelstroken van de Strade Bianche gereden. Dit ging prima met mijn 71 kg en is er geen lucht ontsnapt ondanks dat ik best ver onder de minimale bandenspanning zit. De aansluiting van de Roval C38 wielen en de Pathfinder band dicht goed af.
Op de Strade Bianche stroken van 20% en meer slipt mijn achterband een paar keer weg. Niet gek gezien het feit dat ik met een veel te zwaar verzet probeer omhoog te komen. Ik hang met m’n bovenlichaam ver naar voren om de pedalen rond te krijgen en dan is het logisch dat het achterwiel slipt. Als je steil omhoog gaat, betekent dit ook steil (en hard) naar beneden over de losliggende stenen. Dit gaat probleemloos en ook met volle snelheid over de stenen doet de Pathfinder banden niets. Tijdens de verschillende ritten in Nederland en Italië heb ik geen enkele keer een lekke band gehad. Ik heb dit eigenlijk als vanzelfsprekend ervaren totdat een vriend van mij een week later drie keer lek reed op één strook van de Strade Bianche. Wel een hele heftige strook (vernoemd naar Fabian Cancellara) waarbij hij met soepele 330 TPI banden reed. Een stevige en iets minder soepele gravelband is dan wel erg prettig.
Pluspunten
+ Grip
+ Makkelijk te monteren
+ Slijtvast
+ Loopt licht
Minpunten
– Geen
Specificaties
Specialized Pathfinder Pro 38 mm. Prijs: € 39,90 (geteste band)
Specialized Pathfinder Pro 650B x 47 mm. Prijs: € 44,90
Meer info via Specialized
Conclusie:
Wanneer je wegrijdt op de Pathfinder band merk je er in eerste instantie weinig aan. Het brede loopvlak op het midden van de band zorgt voor weinig weerstand en geeft het gevoel dat je op een wegband rijdt. Het 120 TPI rubber is erg slijtvast en met ruim 500 km over verhard en onverhard terrein heeft de band nog geen spoor van slijtage. Ook de scherpe stenen van de Strade Bianche hebben geen impact gehad op de band! Voor een gravelband is de Pathfinder soepel te noemen en dat is mede dankzij het tubeless monteren van deze band. Vanuit mijn achtergrond in de cross heb ik geprobeerd om de bandenspanning te verlagen om de soepelheid (en comfort) iets te verhogen en dit heeft geen problemen opgeleverd. De Specialized Pathfinder band is qua eigenschappen en topper in het gravelsegment en is vanaf vandaag verkrijgbaar.