Het nieuwe topmodel van Garmin (van de fietscomputers) is aangekondigd. De Edge 1000. Een van de mooie dingen van deze Edge 1000 is dat je segmenten kan aanmaken. Hierbij kan je dan instellen dat er een alarm gaat wanneer je een segment start en een alarm wanneer je een segment eindigt. Dit speelt hartstikke handig in op de Strava segmenten.

De fietscomputer heeft een nieuw 3 inch kleuren touchscreen met een hogere resolutie dan de 810 nu heeft. Ook geeft het de gebruikelijke routebeschrijving. Het is als het ware een nieuwe fietscomputer met het beste uit de Edge 810 en de Edge Touring en wat nieuwe features. Makkelijk navigeren dus en ook features die je mag verwachten bij een fietscomputer. ANT+ en compatible met de nieuwe Edge afstandsbediening. Altijd handen aan het stuur en toch de Edge kunnen bedienen.

Ook kan je aangeven hoe ver je wil fietsen en dan berekent de Edge 1000 zelf 3 optionele routes met die afstand. Zo fiets je niet altijd dezelfde standaard rondjes.

Weer een mooie verbetering van Garmin met wat handige features.
De Edge 1000 is beschikbaar in de lente van 2014 en de verkoopadviesprijs is € 499,- De bundel met hartslagband, en snelheid en cadanssensoren kost € 579

Hieronder de afstandsbediening en een video van Garmin (deze lijkt wel weer op de Rox 10 video van Sigma)

garmin-edge1000garmin-afstandsbediening

garmin-edge1000-2

Gerelateerd

  • AB

    En de accu…. net zo snel leeg als de 810?

    • 15 blijkt, maar slechts 7 uur met kaart in beeld. Is dat vergelijkbaar met de 810?

      • Han

        De 810 gaat ongeveer 12 tot 14 uur mee. Afhankelijk van hoe vaak je verkeerd rijdt. Hij moet dan gaan herrekenen. Dit kost stroom. 7 uur vindt ik te kort. Ik heb het nu al dat de 810 er op het einde mee stopt en dan mis je net het laatste stuk van een mooie toer. Of je kan niet meer navigeren als je moe bent.

  • Papageno

    Hoeveel uur kun je dan met een accu?
    Toch nog steeds: Lieve Sinterklaas, zou u alstublieft willen gaan sparen hiervoor?

    • Dieter Moreels

      Ik heb gelezen tot 15 uur..

  • Dieter Moreels

    Hij lijkt er mij niet kleiner op geworden op het eerste zicht.. Een handigheidje zou ook wel zijn mocht er een melding op je Edge binnen komen wanneer je een SMS of oproep krijgt. Hopelijk deze keer wel geïntegreerd! Ik was aan het wachten op de opvolger van de 810, maar zal toch eerst nog wat extra features moeten zien voor ik 580 knotsen neer tel. En wat is dat nu met die afstandsbediening…?

    • haha, ja, die afstandbediening inderdaad, had precies hetzelfde. Nog meer aan je stuur. Zal vast voor sommige fietsers handig zijn, maar ik let liever wat meer op de weg!

  • jevergeetwat

    Je vergeet te vertellen dat dit garmin zijn eigen segmenten zijn. Hun website gaat richting leaderboards en segmenten als strava. De segmenten zullen niet strava compatibel zijn. Dit is puur om aandeel van strava te snoepen.

  • Meuk

    Ik denk dat Garmin de plank mis slaat met deze Edge 1000. Te duur, te groot, te weinig batterij capaciteit en geen compatibiliteit met Strava om maar een paar aspecten te noemen. Er zitten zeker interessante zaken op de Edge 1000, maar het is het voor mij allemaal net niet en zeker niet genoeg om over te stappen van een Edge 800.

    • Ja, hier kan ik mij ook wel in vinden eigenlijk. Heb nu nog een Edge 500, prima apparaat, maar was eigenlijk aan het wachten op een goede opvolger van de 800/810 omdat ik graag navigatie wil. Ze hebben inderdaad de plank wat misgeslagen door zich meer op de functionaliteit ipv de techniek te richten. Wat dat betreft zouden ze kunnen leren van de mobiele-telefoon bedrijven die juist wel inzien dat apparaten sneller, beter, mooier, etc, moeten zijn. Software en functionaliteit is ook belangrijk, maar door bijv. het apparaat sneller te maken kan je dan een dubbelslag slaan.

      Voordeel van de 1000 is dat de 810 goedkoper wordt!

  • Meuk

    Hier de belangrijkste conclusies van DC Rainmaker over de Edge 1000:

    So, what do I think about the new Edge 1000 for my riding habits?

    Well, first off, it’s pretty darn pricey. But I suppose that sorta
    aligns to the customers who would also likely have Di2 installed on
    their equally as pricey bikes. There’s a big venn-diagram overlap in
    available cash between those groups.

    The screen is definitely crisper, and the unit is far faster than
    past Edge units I’ve used – simply very quick to respond, and even start
    up only took a few seconds (all of which could certainly change by
    final release of course).

    The incoming call and text notifications are particularly handy. Not
    so much because I care to text or call anyone while cycling, but simply
    to know if The Girl has texted me 28 times in the last hour trying to
    get ahold of me. Typically the texts would just build-up in my back
    jersey pocket until I noticed (almost never), and the calls would also
    go unnoticed. Perhaps every few hours I might do a quick check of my
    phone, but that’s not always likely. So this solves that.

    Looking at the mapping/routing, while the addition of the maps is
    ‘nice’, it’s hardly a deal-breaker for me. I can do that for free.
    What I can’t easily do for free however is creating routes on the fly.
    When I was back in Washington DC, that was of far less interest to me,
    since I knew just about every route there was in the area. However,
    living in France now – I don’t know jack when it comes to routes. So
    that’s definitely useful. But, I can also get that for 1/3rd the price
    on the Edge Touring. The challenge there being it doesn’t have any of
    the ANT+ sensor support that I want.

    Next, the Garmin Segments pieces isn’t terribly interesting to me
    personally. But, by the same token neither would have Strava Segments
    been (to me personally). I just don’t cycle to hit segment scores, it’s
    not really a triathlete-focused thing to do (where steady and even
    pacing is more appropriate). I do definitely understand it however, and
    definitely understand the appeal of it. And I think the implementation
    appears well thought out with being able to target ‘who’ you want to
    try and beat.

    But I question how useful the Garmin Segments feature will be at
    least in the short and medium term, and whether users will ‘migrate’
    from Strava Segments to Garmin Segments. After all, whether or not
    either company wants to admit it – it would be a migration. Most people
    won’t realistically track friends and segments on two different segment
    systems. They’ll end up on one or the other.

    Next, we look at pricing. Right now, at $600 it’s the most expensive
    cycling computer on the market. And, best I can tell, it’s the most
    expensive athletic GPS device on the market.

    If I were looking at really just wanting a cycling unit that did
    mapping, I’d probably pickup the Edge 810. It has a $100 rebate on it
    right now for a bit longer. If I didn’t care about mapping, I’d
    probably go look at the Edge 500 instead. The trusty little thing is
    down to $169 until Monday (temporary sale). Making it pretty much the
    best deal in cycling right now.

  • Meuk

    Nog wat reacties van het internet die naar mijn mening hout snijden.

    Thanks for an interesting first look at this new device. As Garmin moves forward with their development it appears that they are ultimately going to cross over into an area where a consumer would need to make a decision, ‘do i need the large Garmin with me or do i need my cell phone?’ A lot of what we are seeing here is available on cell phone apps and it will not be long before a kid in his mom’s basement builds all this into a very low priced app available
    for iOS and Android.

    If we think back to days of the portable GPS devices for your car
    supplied by Garmin, Magellan, Tom Tom etc, their market share has faded
    considerably. We’re now getting free map updates for life as a way to
    promote sales of these products but still we see the sales fall away.
    Why pay for it when you can use a cell phone for the same function?

    Garmin needs to be looking at the market, on most rides people have a
    cell phone in their back pocket, we don’t want it with us but we have
    it ‘just in case’. We don’t want another huge device with us that
    really serves little additional benefit.

    I have the 510, it’s small and compact, the only thing lacking is the
    real time segment function that would be an awesome addition to the 510
    and 810.

    OK, i’m off my soapbox now, for me, the 1000 is not on my Christmas list this year.

    2:

    I think Garmin are losing the plot a bit
    with these bloat devices – but I suppose this is an attempt to keep the
    hardware business turning over.

    Android and iPhone devices can now do more and more with ANT+ and BLE
    connectivity. They have better quality screens and you have to carry
    them anyway. Plus if you mount on your handlebars (not to different to
    mounting that monster on your bars) then you also have notifications!
    Plus you can chose the best software, devices to integrate with and
    where you upload to rather than be locked into one eco system! The only
    negative at the moment is Phone battery life and water proofing. Once
    this is nailed then why would you need separate hardware? If the next
    iPhone had a 2 day battery, water proof and ANT+ connectivity then the
    game would really change!!

    I think Garmin should be working on their App software also and
    improving integration with other devices and app sites – they day is
    coming when it will be all about the apps!

  • Meuk

    De batterij capaciteit van de Edge 1000 is 15 uur, maar dat is echt te weinig, want als je de kaart in beeld hebt staan, wordt de capaciteit gereduceerd tot ongeveer 7 uur (zeker met zo’n groot scherm).
    Het enige wat ik interessant vind aan de Edge 1000 is dat je tekstberichten op je scherm krijgt. Nadeel; je kan niet direct reageren. Dan moet je dat doen op de telefoon die je bij je moet hebben om tekstberichten te kunnen ontvangen op de Edge 1000.
    De Segmenten zijn een leuke feature, maar niet compatible met Strava en dan sla je de plank mis imho.
    De prijs van bijna 600 euro is heel fors. Ik zou liever een Iphone 5s kopen.
    Als Nokia, Microsoft of Apple een speciale sport Iphone of Smartphone op de markt brengen die schokbestendig is, een batterij capaciteit heeft van 1 dag, waterdicht is, compatible met AnT+ , niet te groot, en rond de 6oo euro all in met hartslagband en sensoren dan hebben ze goud in handen.
    Als ik de CEO van TOMTOM was of Polar, dan zou ik hier op inzetten.

  • anonymous coward

    Persoonlijk, een edge 800 met een snellere cpu, een beter scherm, een menustructuur die razendsnel en overzichtelijk is, solide software op het toestel, en een degelijke batterij (+12u met navigatie op kaart) is wat ik nodig heb. Segmenten zijn zeker leuk, maar echt, Strava is hier heer en meester. Een Garmin toestel met voorgenoemde eigenschappen en met een degelijke Strava koppeling en offline segmenten zal volgens mij beter verkopen dan hun eigen wannabe Strava kloon in een veel te duur toestel.

  • Niels Thijssen

    Segment ondersteuning werkt ook op een Edge 810 indien firmware 3.0.0 er op zit (en via Garmin Connect).

  • Jeroen

    De 1000 is nu een jaar op de markt ongeveer en heeft me nog niet kunnen overtuigen. De 810 heeft nog mijn voorkeur. Die kwam ik hier trouwens erg voordelig tegen: http://wieleraccessoires.nl/garmin-fietscomputer-kopen