Bij 3T hebben ze de Exploro RaceMax nu ook in een Boost versie. Dat betekent dat de fiets een elektrische motor heeft. Bij het ontwikkelen van de fiets bleek dat in de brede aerodynamische buizen je heel makkelijk een accu kwijt kunt. Plaats een motor in het achterwiel en je kunt gewoon hetzelfde frame gebruiken. Heel kort door de bocht is dat wat de 3T Exploro Racemax heeft gedaan.
De ‘gewone’ Exploro wordt de snelste gravelbike ter wereld genoemd. Het staat op de website van 3T, maar ze hebben ook een aantal awards binnen gesleept om zo’n claim te mogen doen. Het gravelframe is in elke detail aero, zodat je zo min mogelijk energie verliest en snelheid behoudt. 3T heeft een groot gedeelte van de fiets rond de banden gebouwd. En ze nemen dat heel nauw. Dus ze nemen de bandenmaat niet over van de fabrikant, maar meten dat zelf. Want een band valt vaak breder of smaller op een velg. 3T gebruikt dan ook termen als WAM (width as measured) en RAM (radius as measured). Dat aero een grote rol speelt, zie je niet alleen terug in de platte vormen van de buizen, maar ook bij de minimale ruimte tussen de bovenkant van de voorvork en de band. Dat is bij veel andere gravelbikes ruimer voor de modderafvoer en bandenvrijheid.
De Exploro RaceMax Boost maakt dus gebruik van hetzelfde frame. Dus op aerodynamica zal de Boost versie niet veel inleveren. De accu zit in de onderbuis verwerkt en de aansluiting met de motor loopt binnendoor via het bracket en door de achtervork. De motor is van Mahle, een X-35 om precies te zijn met een vermogen van 250 W. Volgens 3T heeft de motor geen extra drag als deze uitstaat. 3T heeft de Mahle motor aangepast om de krachtopbouw zo soepel mogelijk te laten verlopen. Je hebt de keuze uit drie standen, die je kunt bedienen met het paneel dat in de bovenbuis is verwerkt. Er zit standaard een 250 kWh batterij in de fiets, maar je kunt een extra batterij aan de fiets hangen.
Er komen drie types op de markt. Je hebt voor € 6999,- een fiets afgemonteerd met Shimano GRX 812. Je hebt voor die prijs een keuze uit een drop bar of een recht stuur. De versie met een recht stuur zou bijvoorbeeld ideaal zijn voor woon-werkverkeer. Voor € 9999,- heb je een fiets met SRAM Red eTap AXS. Alle drie de fietsen hebben dezelfde 3T Discus 45 carbon wielset.
3T is een merk dat alles tot in de puntjes berekent. En het lijkt nu net alsof de elektrische variant zo in hun schoot is geworpen, omdat ze hetzelfde frame hebben kunnen gebruiken. Maar ook bij deze Boost versie zal over ieder detail zijn nagedacht. Neemt niet weg dat het in ieder geval lastig wordt om de ‘gewone’ versie te onderscheiden van de 3T Exploro RaceMax Boost.
Meer info via 3T