De collectie die Castelli onlangs heeft uitgebracht ter ere van het 20 jarig bestaan van Quick-Step Alpha Vinyl krijgt er twee shirts bij. Daar waar de eerste serie van drie shirts is ontworpen door kunstenaars die daarbij hun inspiratie hebben gehaald uit de klassiekers, is het nu de beurt aan de Italiaanse Luisa Menini. Zij heeft het design van beide shirts gehaald uit twee van de drie grote rondes van de wielerkalender.

Grande Boucle

Als je dit shirt ziet is het niet zo moeilijk te raden om welke grote ronde dit gaat. Het Grande Boucle shirt heeft een design dat alle kanten de Tour de France uitstraalt. Het is een combinatie van drie truien uit de tour. De bolletjes trui, de groene trui en natuurlijk de belangrijkste gele trui. Op de voor en achterkant zie je daar wolven afgebeeld in dezelfde kleuren als de rest van het shirt. In eerste instantie had ik niet door dat dit wolven waren, maar dit is erg tof gedaan vind ik.

Op het shirts staan verschillende details afgebeeld die betrekking hebben op de 20-jarige historie van de ploeg. Zo hebben ze drie keer de bolletjes trui gewonnen en ook drie keer reden ze met het groen naar Parijs. Dit is te lezen op de voorkant van het shirt, op de plek waar de bijpassende trui in het design is verwerkt. Dat geldt ook voor de 29 dagen die de ploeg in het geel reed. Dat het om een shirt uit de Wolfpack anniversary collectie gaat is te zien aan het Wolfpack logo op de rug en de 20th anniversary Wolfpack afbeelding op de linkermouw. Mocht het nog niet duidelijk zijn dat dit shirt gebaseerd is op de Tour kan je op de rechtermouw nog een afbeelding zien met de verwijzing naar La Grande Boucle.

Giro

Het tweede shirt dat Menini heeft ontworpen is een combinatie van de kleuren van de Giro en het blauw van de ploeg. Al kennen ze in de Giro ook de blauwe bergtrui, dus kan dit zelfs als dubbele boodschap worden gezien. De kleuren komen dan wel uit de Giro, het design van de verschillende vlakken heeft Menini dan weer uit de Tour gehaald. Het is nl. gebaseerd op de trui van het combinatie klassement. Dit klassement bestaat tegenwoordig niet meer, maar werd in het verleden gebruikt voor de meest allround renner uit de Tour. Deze trui is maar een aantal jaren gebruikt en werd tussen 1985 en 1989 uitgereikt en in de laatste twee jaren werd hij gewonnen door Steven Rooks.

Het Giro shirt is dus een combinatie van de Tour en de Giro, waarbij Menini verschillende motieven heeft gebruikt om de kleuren van de truien op het shirt te verwerken. Ook dit shirt heeft het herkenbare Wolfpack log en de 20th anniversary Wolfpack afbeelding. De rits van dit shirt heeft de vorm van de Senza Fine, de troffee die gewonnen wordt in de Giro. Op de rechtermouw staat de laatste verwijzing naar de Giro met een afbeelding van La Corsa Rosa.

De shirts zijn beschikbaar in de maten XS tot XXXL en net als de eerdere Castelli 20th anniversary shirts kosten ze € 89,95.

via Castelli

Comments are closed.