Van de helmen van ABUS hebben we al verschillende modellen uitgebreid getest en waren we eigenlijk altijd onder de indruk. Misschien is het de typische Duitse gründlichkeit maar het merk stopt veel tijd en moeite in het zo veilig mogelijk maken van hun helmen. Zo was er al een ABUS Aventor met QUIN crash detector en sinds kort voegen ze aan steeds meer modellen MIPS toe.

Wat is MIPS?

MIPS staat voor Multi Directional Impact Protection System en is bedoeld om de impact bij een crash op je hersenen te verminderen door een beweegbare schaal toe te voegen aan de binnenkant van je helm. Deze schaal imiteert eigenlijk de schaal die je zelf ook al bezit, in de vorm van je schedel. De MIPS schaal beweegt los van de helm, waardoor de impact beter kan worden opgevangen door de helm. Daarmee wordt de impact op je schedel gereduceerd.  

Meerdere merken gebruiken het systeem al en het is herkenbaar aan de vaak gele harde kunststoffen binnenzijde, zo ook bij deze ABUS Viantor en Macator. MIPS werd begin jaren 2000 ontwikkeld in Zweden. Het iss het resultaat van een samenwerking tussen het Royal Institute of Technology en een hersenchirurg van het Karolinska Institute.

Instapveiligheid

De Macator is de instaphelm van ABUS dus wij vinden het een goed signaal dat ze met een helm als deze beginnen met hun toevoeging van MIPS, zo maak je duidelijk dat veiligheid niet alleen voor profs van belang is maar juist voor iedereen. De Macator ziet er eerlijk gezegd in het matzwart best wel tof uit en hij oogt duurder dan hij is. Een mooi pluspunt en met een zelf gewogen gewicht van 296 gram is ‘ie niet licht, maar ook niet overdreven zwaar. De witte Viantor lijkt op het eerste gezicht veel op de Aventor maar is net een tikkie zwaarder (nagewogen 305 gram). Het scheelt in totaal 29 gram en als echt alle grammen tellen iets om rekening mee te houden. 

Voel het verschil?

Ik rijd af en toe met de Aventor en vergelijk deze even op het gebied van draagcomfort met de Viantor. Zoals je mag verwachten is het gevoel niet heel anders, de buitenschil van de helm is nagenoeg hetzelfde en het gewicht ook. Maar het MIPS systeem neemt natuurlijk wel wat meer plaats in aan de binnenzijde. Ik was even bang dat je de harde gele plastic schaal die dus meebeweegt zou voelen, maar dat is niet zo. Wel merk ik dat je de helm in zijn geheel wat minder strak hoeft aan te spannen omdat er dus een extra laag inzit. Eerlijk gezegd is dit het enige verschil dat ik fysiek voel.  

Wat ik wel merk is het psychologische voordeel van een MIPS helm. Het ‘voelt’ gewoon veiliger, alsof je letterlijk een extra laagje bescherming aan hebt. Ik hoop natuurlik het niet aan den lijve te ondervinden, maar ik kan wel zeggen dat ik tot twee keer toe een flinke klap heb gemaakt waarbij mijn hoofd het asfalt raakte en ik toen graag dit extra stukje zekerheid had gehad. Wat mij betreft dus zeker een meerwaarde bij een helm, zoals bij deze modellen van ABUS.

Via ABUS