Het zat er al een tijdje aan te komen, maar ze zijn vanaf nu dan ook echt beschikbaar. De nieuwe Dash fietscomputers van Stages. Mocht je op Velofollies of BikeMotion zijn geweest heb je ze al kunnen aanschouwen en ook de mannen van UAE Emirates rijden er al een tijdje mee rond. In navolging op de Dash L10, die we vorig jaar hebben getest, zijn er nu ook de M50 en de L50.
M50 en L50
Het verschil tussen de M50 en L50 is kort samen te vatten met het woord afmeting. De afmeting van het scherm en de behuizing van de L50 is groter. Dit geldt ook voor de batterij die er in zit, waardoor deze langer meegaat. Qua functionaliteit, werking en functies zijn beide computers identiek. De M50 heeft een afmeting van 51 x 78 x 24 mm en de L50 is 85 x 73 x 20 mm. De diagonaal afmeting van het scherm van de M50 is 58 mm en bij de L50 is dat 68 mm. Qua gewicht is het verschil 32 gram in het voordeel van de M50, die 94 gram weegt. De L50 komt uit op een totaal gewicht van 126 gram, zonder mount.
Kleur en kaart
De verandering die het meest opvalt qua looks is dat de Dash een kleurenscherm heeft. Het Eventbrite kleurenscherm kan je zo instellen dat het automatisch aanpast, aan het licht van buiten. Hierdoor moet het in alle omstandigheden leesbaar zijn. De grootste verandering ‘aan de binnenkant’ van de Dash is dat je met de nieuwe computers kan navigeren. De Dash maakt gebruik van het gratis Open Street Maps. In combinatie met het kleurenscherm kan je de verschillende type wegen, fietspaden en bospaden zien. Ook worden fiets gerelateerde POI (points of interest) weergegeven. Open Street Map werkt met verschillende regio kaarten, die gratis te downloaden zijn. De interne opslag is groot genoeg zodat de geografische kaart van Europa volledig kan worden gedownload.
Routes en workouts
In de StagesLink online software zit een tool waarmee je zelf een route kan bouwen. Daarnaast kan je ook .gpx bestanden uploaden om routes na te fietsen. Deze moet je in de kalender zetten en, na synchronisatie, staan deze ook op je Dash. Het navigeren gaat met behulp van de kaart waarop een pijl wordt afgebeeld. Dit kan worden ondersteund door turn-by-turn meldingen, zodat je geen afslag mist.
De indeling van het scherm kent, net als zijn voorganger, tal van mogelijkheden. De layout hiervan is geheel naar eigen wens in te delen en daarbij heb je de vrije hand in welke gegevens je op het scherm wilt. Sensoren kunnen met ANT+ en Bluetooth worden gekoppeld. Net als de routes, kunnen ook specifieke trainingen (workouts) op de Dash worden weergegeven. Dit was ook al mogelijk bij de eerste versie. Hierbij heb je een echte trainingspartner die de blokken van je training exact weergeeft. Deze trainingen kan je zelf maken in de online software, of je kiest een van de vele standaard trainingen uit het programma. Deze moet je, net als een route, in je kalender zetten en na synchronisatie is deze beschikbaar om te volgen.
Door de komst van de M50 en de L50 is de prijs van de L10 gedaald. Deze is nu verkrijgbaar voor € 149,- en met de nieuwste firmware kan je navigeren d.m.v. een kruimelspoor. De M50 is verkrijgbaar voor € 239,-. Voor de iets grotere L50 zal de prijs uitkomen op € 299,-.
Meer info via Stages