De derde uitvoering van de inmiddels bekende walvisrug of zaagtand wielen is daar! Bij de lancering van de Zipp NSW 454 wielen werd er nog wat lacherig gedaan over de bijzondere vorm van de wielen, maar ik ben er ondertussen al gewend aan geraakt. Niet lang na de NSW 454 wielen werd ook de Zipp NSW 858 wielset gelanceerd voor nog meer aerodynamisch voordeel. Nu komt daar de NSW 353 bij die door de lagere velg lichter van gewicht is.

Zipp 353 NSW

De Zipp 353 NSW zijn de wielen met de laagste velg uit de serie. Of beter gezegd: de minst hoge velg, want deze is alsnog 45 mm hoog. Zipp noemt het een veelzijdige en allround wielset door de combinatie van een laag gewicht en een aerodynamische vorm. Het zijn de lichtste tubeless wielen die Zipp tot nu toe heeft geproduceerd. Het voorwiel weegt 580 gram en het achterwiel is 675 gram waarmee het totale gewicht op 1255 gram uitkomt. Ook bij deze wielen maakt Zipp gebruik van hun dimple structuur die je misschien wel het best kunt vergelijken met de structuur van een golfbal. In combinatie met de zaagtand vorm van de velg moet dit zorgen voor een optimale aerodynamica en stabiliteit bij zijwind. In tegenstelling tot de eerdere versies van deze NSW wielen, zijn de nieuwe NSW 353 wielen alleen te krijgen voor schijfremmen.

Het achterwiel is beschikbaar met een Shimano of SRAM XDr body en de schijven worden met Centerlock vastgezet. Standaard hebben ze endcaps voor 12 mm steekas, maar dit is eenvoudig te wisselen naar 9 mm voor snelspanners of naar een 15 mm steekas. De naaf hebben ze een update gegeven en Zipp geeft aan dat er daardoor minder frictie is. Hierdoor zal de Cognition V2 naaf soepeler moeten lopen dan zijn voorgangers. Het prijskaartje dat aan deze wielen hangt, is niet mis want het kost je € 3600,- om deze wielen in je fiets te mogen monteren.

Zipp G40 XPLR

Op dezelfde dag als de bovenstaande wielen presenteerde Zipp ook de ‘nieuwe’ G40 XPLR gravelbanden. Echt nieuw zijn ze volgens mij niet, want technisch zijn ze hetzelfde als de vorig jaar gelanceerde Zipp Tangente Course G40 gravelband. Het verschil tussen deze twee banden is de naam en het bijbehorende logootje op de wang van de band. De G40 XPLR past met de nieuwe naam beter bij de andere gravelproducten van Zipp. Daar waar de gravelproducten met XPLR worden aangeduid en ‘Tangente’ de naam is voor de racefietsbanden van Zipp.

Meer info via Zipp

Tags: