Als een van de laatste van de grote merken komt Cube nu met een aero racer, de nieuwe Litening. Dat het zo laat komt wil niet zeggen dat ze er niet goed over na hebben gedacht. Eind 2017 zijn ze al gestart met de ontwikkeling van deze fiets. Heel herkenbaar aero, maar ook zijn er een aantal dingetjes anders gedaan.

C:68X carbon
Het carbon dat is gebruikt voor deze Litening is een doorontwikkelde versie van hun eigen C:68 carbon. De lay-up is anders, evenals de productie en het materiaal zelf met als resultaat het stijvere C:68X carbon. Tijdens de ontwikkeling hebben ze meer dan 100 uur in de windtunnel in Friedrichshaven doorgebracht. Daarnaast hebben ze ook gewerkt met simulaties om een zo aero mogelijk frame te maken binnen het kader dat de UCI aangeeft. Het resultaat is 30% minder drag dan de vorige Litening. Door het nieuwe carbon hebben ze het frame ook erg licht weten te houden. In maat 56 weegt het frame net onder de 980 gram.

Een ander doel bij het ontwerpen van de fiets is dat er geen kabels zichtbaar zijn. Mede daardoor zal deze alleen geleverd worden in een schijfremmen versie. Om zo min mogelijk kabels zichtbaar te hebben, heeft Cube ook een nieuwe cockpit ontwikkeld. De kabels gaan door het stuur en stuurpen achter de vorkbuis naar beneden het frame in. Daardoor hoeven de kabels, eenmaal in het frame, niet ook nog langs het balhoofd – dit in tegenstelling bij veel andere merken – en kunnen ze dit smaller maken. Slim gedaan van Cube.

Omdat ze bij Cube het uiterste van wat mogelijk is binnen de kaders van de UCI wilden opzoeken zie je kleine verschillen in het design bij de verschillende maten. Zo is de ruimte tussen het achterwiel en de zadelbuis kleiner bij de kleinere framematen. Omdat dit ook de aerodynamica beïnvloed hebben ze onder andere gespeeld met de dikte van de balhoofdbuis om bij elke maat hetzelfde voordeel te hebben. Tijdens de presentatie van de fiets in Leersum werd dit ons uitgelegd.

Dan is er de zadelpen die iets flex heeft gekregen wat voor comfort moet zorgen. Om te laten zien dat Cube een zo goed mogelijke fiets wilde ontwikkelen hebben ze bijvoorbeeld de computer-frontmount zelf ontworpen. Die hebben ze zo gemaakt dat je er Garmin én Wahoo fietscomputers op kan doen en ook nog K-Edge adapters kan gebruiken voor een eventueel andere fietscomputer. Het frame is geschikt voor maximaal 30 mm banden. Dit is uiteraard een beetje afhankelijk van het merk omdat sommige banden breder uitvallen.

Er zijn 4 modellen en ze hebben allemaal schijfremmen en electronisch schakelen. Elk model is er in 6 verschillende maten. Het frame is bij die 4 modellen hetzelfde alleen de afmontage en onderdelen verschillen. Uiteraard verschilt ook de prijs. Ondanks dat alle 4 modellen met electronisch schakelen zijn afgemonteerd, kan er ook een mechanische groep worden gemonteerd. Die kabels kunnen ook door het sturen en het frame. Maar in de praktijk zal dit niet vaak voorkomen omdat er geen los frameset zal worden verkocht. Hieronder de 4 verschillende uitvoeringen.

Cube Litening C:68X SLT
Groepset: Sram Red eTap AXS 2×12
Wielset: DT Swiss ARC 1100 DICUT 62
Adviesprijs € 7.499,-

Cube Litening C:68X SL
Groepset: Shimano Dura Ace Di2
Wielset: DT Swiss ARC 1400 DICUT 62
Adviesprijs € 6.499,-

Cube Litening C:68X RACE
Groepset: Sram Force eTap AXS 2×12
Wielset: Newman Advanced SL R 38
Adviesprijs € 4.499,-

Cube Litening C:68X Pro
Groepset: Shimano Ultegra Di2
Wielset: Newman Evolution SL R 32
Adviesprijs € 3.999,-

Rijden op de warmste dag van het jaar
Vorige week dinsdag toen de mussen (ook de processierupsen zoals later bleek) van het dak vielen en mijn fietscomputer aangeeft dat het 39 graden is, reden we een eerste rondje met de Cube Litening. Ik kreeg het topmodel, de SLT, mee. Die is geheel zwart met blauwe accenten. Met Sram Red eTap AXS 2×12 wordt er geschakeld en geremd. Daarnaast wordt de fiets officieel afgemonteerd met de DT Swiss ARC 1100 DICUT 62 wielen, alleen op dit moment zijn de wielen nog niet klaar en zat er op mijn testmodel een set Newman Advanced SL R 38 wielen die je ook op de Teamline editie van deze Cube vindt. De bandjes zijn van Schwalbe. Om precies te zijn de Pro One TLE 25 mm.

Aero, toch comfort en ook nog eens licht
De fiets wordt netjes voor me afgesteld, dus na omgekleed te zijn kunnen we direct de eerste meters maken. De looks vanaf de fiets zijn strak. Wanneer je naar je cockpit kijkt zie je, zoals ik misschien ook wel verwacht van een aero fiets, niks aan kabeltjes. Ook het vlakke stuuroppervlak helpt bij dit gevoel. Op de momenten dat ik flink moest aanzetten merk je dat het met de stijfheid ook wel goed zit. De fiets wil echt wel naar voren. Het sturen gaat direct, bij de afdaling van de Amerongse berg hou ik mijn stuur ook maar iets steviger vast door de zijwind. Het draaien en keren wat je bij een criterium zou doen gaat de fiets erg goed af. Maar wat mij een beetje uit mijn evenwicht bracht, figuurlijk dan, is het comfort. Bij een aeroracer ben ik gewend om echt wel aan comfort in te leveren. Boomwortels onder het asfalt zijn vaak vervelende obstakels. Ook al heeft is de ene aeroracer iets harder dan de ander wat dat betreft. Deze Cube komt er niet in de buurt. Echt comfortabel. Direct ook maar even de bandenspanning controleren, maar daar zit net geen 7 bar in. Dus ook niet erg zacht.

Volgens Cube komt het comfort vooral door de flex in de zadelpen waar ze best lang aan hebben ontwikkeld. Toen de fiets al bijna af was is de zadelpen nog weer teruggegaan naar de tekentafel omdat ze daar toch meer comfort wilden hebben. Het resultaat is voor een aeroracer toch echt wel verrassend. Het is ook niet zo heel gek dat ze bij Cube meer comfort willen voor deze fiets. Dat komt doordat deze Litening de fiets is waar de profs van Team Wanty-Groupe Gobert ook de kasseienklassiekers mee moeten fietsen. Ze hebben niet zoals veel andere merken een aparte endurance-racer en klimfiets in het topsegment.

Het is wat mij betreft dan ook lastig om deze fiets in een hoekje te plaatsen als aeroracer want deze Litening is eigenlijk de allrounder die overal in mee moet kunnen. En dat lijken ze waar te kunnen maken. Oke, ik heb er nog maar een ritje op kunnen maken maar de fiets voelt heel fijn aan. Aero, toch comfort en licht (frame 980 gram in maat 56) en dan ook nog met een prijs van € 7.499,- voor het topmodel met Red eTap AXS . Niet verkeerd gedaan toch.

De fietsen staan vanaf oktober/november in de winkels en Team Wanty-Groupe Gobert gaan er de komende Tour de France mee rijden.

Meer info via Cube.