Het is een opeenvolging van woorden die niet vaak samenvalt met racefietsen. Maar dik, dikker, dikst lijkt toch de trend in de fietswereld. En dan hebben we het over de banden. Eerst was het bij de mountainbikes: een stortvloed aan nieuwe bandenmaten: fatbike, 29er plus, 650b plus. De trend is ook overgewaaid naar de fiets met het gebogen stuur. Natuurlijk bestond de crossfiets altijd al met bredere banden en cantileverremmen, maar nu met de schijfremmen hebben de ingenieurs nog meer vrijheid om fietsen te ontwerpen met bredere banden. De endurance racer is al flink ingeburgerd met banden soms wel tot 32 mm. Ook de gravelracer met 42 mm banden is al gewoon geworden. Nu zie je dat de 650b of 27,5 inch wielmaat ook wordt gebruikt met een breedte van 50 mm. Kortom weer een nieuwe (sub)categorie voor alle racefietsers die op avontuur willen gaan.

Een merk dat altijd al bezig was met adventure of gravel bikes is Genesis. De Croix de Fer is al lange tijd een veelgemaakte keuze onder bikepackers en gravelracers. Maar ook Genesis stapt in de nieuwe categorie met de Fugio. De Fugio bestond al langer, maar dan als cyclocross fiets. Hij leek erg op de Croix de Fer, maar dan zonder alle aansluitingen voor een bagagedrager en spatborden. Nu is de Fugio compleet vernieuwd. Met 650b wielen en 50mm banden zou je eigenlijk alles kunnen van asfalt tot off-road. Een alleskunner levert natuurlijk altijd wat in: je zult er de Tour de France natuurlijk niet mee winnen. Maar deze fiets is dan ook meer gericht op plezier (niet dat snel fietsen niets met plezier te maken heeft).

Keuze uit een afmontage
Van de Fugio is maar één afgemonteerd model. Het wit met blauwe frame is afgemonteerd met een 105 groep met schijfremmen, Clement X’Plor MSO 50mm banden en veel Genesis eigen onderdelen. Nergens is de afmontage exotisch, er is eerder gekozen voor de degelijke middenmoot. Het gewicht van de complete fiets is in maat M 11,32 kg. Het stalen frame is ook los te krijgen, in een opvallend oranje met zwarte kleursamenstelling. Zo kan je het frame opbouwen zoals je hem zelf wilt. Ondanks dat zijn voorganger het niet had, heeft deze nieuwe Fugio zoals gebruikelijk bij Genesis aansluitingen op het frame voor spatborden en een bagagedrager. En nog meer in de lijn der verwachting is dat de prijs in zijn categorie competitief is. £ 799,99 voor het frame en £ 1.999,99 voor de complete fiets. Niet heel voordelig, maar voor een klein merk met exclusief karakter is het redelijk. Al die nieuwe categorie fietsen maakt het er niet overzichtelijker op, maar met deze Fugio ziet het er wel naar uit dat je er veel plezier op kunt hebben.

Via Genesis