Bij onze zuiderburen is er bijna geen renner zonder een Ridley-fiets in zijn schuur. Bij ons is dat wel anders. Zonde, maar misschien komt daar met de nieuwe Noah SL verandering in!

Naast de inmiddels vertrouwde windtunnel voor de Fast modellen op de Ridley stand was gelukkig ook nog wat nieuws te zien. In de eerste plaats een uitbreiding in het racesegment waar ze de Lotto-Belisol ploeg nog beter mee kunnen gaan bedienen; de Noah SL. Het idee is dat hij tussen de Noah FAST en de Helium past. De Fast is er voor mensen renners als André Greipel waar snelheid en stijfheid bovenaan de lijst met Must Haves staan, terwijl de Helium vooral het klimmen een stuk makkelijker moet maken. De Noah SL heeft wat van de snelheid van de Fast, maar met een verlaagde achterbrug waardoor hij naast een betere aerodynamica ook meer comfort moet bieden.

Typische aero-kenmerken zijn de split voorvork, wat Ridley F-Splitfork noemt, en F-Surface. Het laatste is een techniek die wordt toegepast op schuine buis en zadelpen waardoor er micro turbulenties onstaan welke de luchtweerstand zouden moeten verminderen. De SL heeft niet de geintegreerde remmen van de FAST, maar de voorvork loopt wel haast naadloos over in het frame. Natuurlijk is er ook interne kabelgeleiding.

Onderstaande fiets is speciaal opgebouwd voor de onthulling door André Greipel tijdens Eurobike.

Ridley Noah SL at Eurobike 2014  |  Racefietsblog.nlRidley Noah SL at Eurobike 2014  |  Racefietsblog.nlRidley Noah SL at Eurobike 2014  |  Racefietsblog.nlRidley Noah SL at Eurobike 2014  |  Racefietsblog.nlRidley Noah SL at Eurobike 2014  |  Racefietsblog.nlRidley Noah SL at Eurobike 2014  |  Racefietsblog.nlRidley Noah SL at Eurobike 2014  |  Racefietsblog.nlRidley Noah SL at Eurobike 2014  |  Racefietsblog.nl

De zwarte Noah SL 10 is het topmodel van de SL lijn. Volledig zwart met rode details, waardoor allerminst een saaie fiets wordt. Volledig SRAM Red 22 afgemonteerd en de Zipp 404 Firecrest wielen met donkere labels passen hier natuurlijk erg goed bij. Knappe fiets met een behoorlijke prijs, zoals te verwachten. EUR 6.999

Ridley Noah SL at Eurobike 2014  |  Racefietsblog.nlRidley Noah SL at Eurobike 2014  |  Racefietsblog.nlRidley Noah SL at Eurobike 2014  |  Racefietsblog.nl

Een andere nieuwe fiets op de stand was de Fenix C10 Disc. De Fenix op zich is niet nieuw, maar de toevoeging van de schijfremmen natuurlijk wel. De Fenix is gemaakt voor het ruige werk van de voorjaarsklassiekers en geheel volgens de trend kan dat nu ook met schijfremmen. En volledig van carbon. De Fenix is ingezet door de Lotto-Belisol ploeg bij ondermeer Parijs-Roubaix, maar sommige renners kozen daar ook voor de Helium en zelfs de X-Night crosser (foto verder naar beneden)!

Ridley.Fenix.DiscRidley.Fenix.Disc2Ridley.Fenix.Disc3

Nieuw in de cross collectie is deze aluminium X-Ride, met schijfremmen.

Ridley X-Ride at Eurobike 2014  |  Racefietsblog.nlRidley X-Ride at Eurobike 2014  |  Racefietsblog.nl

Hieronder de X-Night cyclocrosser i.c.m. Campagnolo Super Record die door sommige Lotto-Belisol renners de voorkeur kreeg boven de Fenix tijdens de voorjaarsklassiekers.

Ridley X-Night cyclocross bike with Campagnolo Super Record used for Roubaix  |  Racefietsblog.nl

Dean FAST tijdritfiets is met de Zipp 808’s ook het melden waard. Strak apparaat! Het stuur is volledig geintegreerd met de fiets en in eigen huis ontwikkeld. Door de slimme samenstelling is elk onderdeel van het stuur volledig af te stemmen op de renner zodat deze altijd de beste houding kan kiezen.

Ridley Dean FAST at Eurobike 2014  |  Racefietsblog.nl

www.ridley-bikes.com

Gerelateerd