Banden; ze zijn er in veel verschillende soorten en maten. Soms misschien wel teveel, en zie je door de bomen het bos niet meer. Om dat bos nog eventjes wat uit te breiden komt Schwalbe met wederom een nieuw soort band.

Althans, voor op de weg. Het tubeless systeem is al langer bekend in het mountainbiken. De mensen van Schwalbe waren zo vriendelijk om ons een introductiepakket op te sturen en deze banden aan een test te onderwerpen.

Wat is tubeless?
Het tubeless systeem is afgekeken uit de auto en motorwereld, waarbij er geen gebruik wordt gemaakt van een binnenband. Nu zijn er al lang en breed systemen waarbij er geen binnenband gebruikt worden, nl. het rijden met tubes. Echter, hierbij wordt de tube op de velg gelijmd en is het hopen dat je niet lek rijdt tenzij er een volgauto bij is. Tubeless zit eigenlijk een beetje tussen een tube en een draad/vouwband in. Je rijdt zonder binnenband, maar de band zit niet vast op de velg. Daarnaast giet je na monteren een anti-lek latex in de band, dat vanzelf het gaatje dicht. Mocht het gat te groot zijn om het met de vloeistof te dichten kan er altijd nog een binnenband in gemonteerd worden en kan je altijd je weg vervolgen! 

Wat krijg je?
Het introductiepakket bestaat uit 2 Schwalbe ultremo zx tubeless banden, en een flesje doc-blue (het eerder genoemde anti-lek latex). Ook zit hier een flesje easy-fit bij. Door de wang van de band in te smeren met easy-fit glijdt de band makkelijker over de rand van de velg. Kosten hiervan zijn €129,95.

Voordat je de banden monteert:
Voordat je de banden gaat monteren is het nodig dat je checkt of je velgen wel tubeless-ready zijn. Nog beter is om dit te checken voordat je de banden gaat bestellen. Dit kan je doen door de gebruiksaanwijzing erbij te pakken, of even op internet te zoeken. Tegenwoordig wordt het ook vaak vermeld op de decals (stickers) van de wielen. Tubeless-ready houdt in dat alle spaakgaten luchtdicht zijn gemaakt, zodat er daar geen lucht kan ontsnappen wanneer je de banden oppompt. Naast een set tubeless-ready velgen zal je het pakket nog moeten aanvullen met losse ventielen. In eerste instantie vroeg ik me af waarom Schwalbe deze niet meelevert, maar wanneer je deze gaat bestellen merk je al gauw genoeg dat dit afhankelijk is van de velgen en niet van de banden. Een setje losse tubeless-ventielen kost tussen de €10 en €20.

Het monteren van de banden:
allereerst zal je, voordat je de banden erop legt, de ventielen moeten monteren. Dit is een kwestie van het ventiel door het daarvoor bestemde gat in de velg steken, en aan de buitenzijde het meegeleverde ringetje goed aan te draaien. Door deze ring strak aan te draaien kan aan de binnenkant geen lucht ontsnappen via het ventiel. Daarna kan je de banden om de velg gaan leggen. Het eerste gedeelte is geen probleem, maar wanneer je bij het laatste stuk bent aanbeland gaat het erg moeizaam. Zo moeizaam, dat de bandenlichters die normaal voor hulp moeten zorgen spontaan afknapten. In tegenstelling tot het introductiepakket had ik geen flesje easy-fit, maar een beetje afwasmiddel wil ook prima. Nadat de band is ingesmeerd met afwasmiddel, en er nieuwe bandenlichter zijn gaat het wat makkelijker. Handige tip is om met behulp van bandenlichters hele kleine stukjes per keer te pakken. Nadat de band erop zit ga je deze eerst even oppompen zodat de band zich kan ‘zetten’. Je zult merken dat er dan nog wat lucht ontsnapt. Nu is het moment om het anti-lek latex in de band te gaan gieten. Dit doe je door met het meegeleverde hulpstukje het ventiel los te draaien, en via het ontstane gat het latex erin te gieten. Eerst even het flesje een minuut schudden, en vervolgens dit via het ventiel gat in de band gieten. Misschien overbodig, maar toch het vermelden waard; zorg er voor dat je het ventiel aan de onderkant van de band hebt. Doordat je in het flesje knijpt komt er ook lucht in de band, en zal je merken dat er een klein fonteintje ontstaat wanneer je het flesje van het gat haalt. Ervaring leert dat het daarom handig is om het ventiel op ‘vijf over half 6’ te houden. Hierdoor loopt het latex naar de onderkant weg en zal het niet omhoog komen nadat je het flesje weghaalt. Vervolgens draai je de ‘kop’ van het ventiel er weer op, en ga je de band ronddraaien en schudden zodat het latex zich verdeeld door de band. Nu is het moment daar om de band op te gaan pompen. Wanneer je dit doet zorg dan dat je het ventiel aan de bovenkant hebt, om na het verwijderen van de pomp het bovengenoemde fonteintje tegen te gaan! Pomp de band op tot ongeveer 5 a 6 bar, en wanneer dit een nacht goed gaat kan je deze oppompen tot het gewenste aantal bar.

Fietsen maar!
Ondertussen zijn de banden opgepompt tot het gewenst aantal bar, en we gaan op pad. De banden rollen erg licht in vergelijking tot andere banden waar een binnenband in zit. Let wel; in vergelijking tot banden uit de categorie Schwalbe ultremo, Continental GP4000S of Vredestein Fortezza tricomp. Doordat er geen binnenband in zit, is het niet noodzakelijk om de banden maximaal op te pompen om de rolweerstand te verminderen. Het voordeel hiervan is dat het comfort dan weer omhoog gaat! Immers, een zachtere band vangt de klappen wat meer op bij minder egale wegen. Voor de weightweenies zal de band opzich geen hoogvlieger zijn met 295 gram; echter het feit dat er geen binnenband in zit zorgt ervoor dat er toch winst valt te behalen qua gewicht. Het gaat hier slechts om een grammetje of 150 a 200 (afhankelijk van band en binnenband uiteraard). Een aantal ritten verder, ook door flinke regenbuien en over gravelpaden of slechte wegen, nog steeds geen enkel probleem gehad met de banden. Ondertussen ben ik wel benieuwd geworden hoe het is om lek te rijden, maar toch hoop je elke rit weer zonder pech door te komen. Toch, toevallig toen we met alle Racefietsblog-members aan het wielrennen waren, reed ik lek. Althans, er zat een gaatje in de band, en het latex vloog aardig in de rondte. Maar na 10 minuutjes verder fietsen was het lek gedicht, en was ik (bleek na meten bij thuiskomst) ongeveer 1.5 bar druk verloren. De tocht heb ik probleemloos uitgereden. Ondanks dat ik druk was verloren had ik hier geen last van wat betreft de rolweerstand. Wel een nadeel is dat het latex opspat, waardoor frame, zadelpen en zadel mooi versierd werden met witte stippels. Maar dat is met een doekje zo weer weg te poetsen. Voor de volgende rit de band weer even op de juiste spanning gebracht, en weer probleemloos verder kunnen fietsen!

Pluspunten Schwalbe ultremo ZX tubeless

  • Rollen licht
  • Comfortabel
  • Anti-lek latex 

Minpunten Schwalbe ultremo ZX tubeless

  • Lastig te monteren
  • Opspattend latex

Conclusie:
Het heeft de nodige moeite gekost om de banden goed op de velg te krijgen. Maar nadat dit gelukt is heb ik er tot nu toe alleen nog maar plezier van gehad! Het rijdt fijn, en het anti-lek latex heeft zich bewezen. Vanwege de lagere bandenspanning fietst het ook erg comfortabel zonder dat je rolweerstand verlaagd wordt. Ik was in het begin wat huiverig, en toen ik daadwerkelijk lek reed voelde ik de bui al hangen. Gelukkig klaarde het snel op, en kon ik mijn weg gewoon vervolgen. Het nadeel van het opspattende latex is met een doekje na afloop zo weg te poetsen en weegt mijns inziens niet op tegen de tijd (en moeite) die je kwijt bent om een band te verwisselen onderweg. Mocht het gat in de band zo groot zijn dat het latex dit niet kan oplossen, dan kan je altijd nog een binnenband plaatsen en je weg vervolgen. Al kost het plaatsen van een binnenband dan wel wat extra moeite ten opzichte van een normale band die veel makkelijker op de velg te krijgen is! Nu is €129,95,- voor een setje banden aardig aan de prijs, helemaal als je bedenkt dat er ook nog ventielen bij moeten komen. Echter is dit een adviesprijs en bij veel internetwinkels zijn ze al voor onder de €100,- te bestellen. In vergelijking met een setje tubes ben je goedkoper uit, maar in tegenstelling tot een setje draadbanden is het wat prijziger. Echter rijdt je met deze band wel met de voordelen van tubes, en met het gemak van een draadband. Wat mij betreft de investering wel waard!

Zie hieronder een filmpje van de fabrikant zelf waarin ze alles stap voor stap laten zien, en tevens showen hoe een gaatje in de band wordt gedicht! Kritische noot van mijn kant; in werkelijkheid duurt het echt wel een paar minuten voordat het gaatje dicht is. En mocht je er op willen wachten tot het gat echt gedicht is, houdt dan het lek aan de onderkant want daar loopt het latex naar toe. Overigens reed ik gewoon lek, en kwam er gelukkig geen priem aan te pas….