Als je niet echt warm kan worden van Zwiften en fietsen gewoon iets is dat je buiten doet, dan is de winter op zijn zachts gezegd een uitdagende periode. Kou, sneeuw, ijs, nattigheid, alles lijkt tegen je te zijn op de Nederlandse wegen en fietspaden. Je outfit, je fiets en zeker je banden verdienden extra aandacht in deze tijd. De afgelopen 2 maanden reed ik 1220 kilometer met de Vittoria Zaffiro Pro banden, in de winterse maat van 28 millimeter.

Wat je wil
Eigenlijk wil je vooral twee zaken van een winterband: lekbestendigheid en grip. Lekrijden is namelijk al vervelend genoeg op een mooie zomerdag, laat staan als het vriest en regent. Helaas is de kans op lekrijden veel groter met slecht weer. Tel daarbij koude handen op en je snapt waarom je zo stevig mogelijke banden wil rijden in de winter. Helaas betekent stevig vaak ook stuggere banden en dus meer rolweerstand. Idealiter is je winterband stevig én soepel. De Zaffiro Pro komt in ieder geval een eind in de richting. Tijdens alle winterritten waarbij ik soms ook gravel of bospaden meegenomen heb, ben ik niet 1 x lek gereden. Misschien geen wetenschappelijk verantwoord onderzoek, maar wel een relevante gebruikerservaring. Volgens Vittoria zelf zou de Graphene+ compound moeten helpen tegen lekrijden, wat het precies ook doet, het lijkt te werken. De Zaffiro’s zijn overigens de jongste uitbreiding met grafeen bij Vittoria.

Even opletten
Grip is soms maar moeilijk te vinden in de winter. Natte bladeren in de herfst, aangevroren asfalt in de winter, je kan van alles tegenkomen dat je onderuit wil halen. Gelukkig bieden deze Vittoria’s onder vrijwel alle omstandigheden, behalve aangevroren ijs, voldoende grip om met vertrouwen op weg te gaan. ‘Tuurlijk moet je niet elke bochtje aansnijden alsof het droog en zonnig is, maar je kan best ver gaan met deze banden onder je winterfiets. En dan zijn ze ook nog tot 32 millimeter breedte te koop. Het lichte profiel op de zijkant van het loopvlak lijkt te helpen hierbij en is ook in de rijrichting geplaatst, dus wel even opletten bij het erop leggen.

Trainingsband
Vittoria zelf zet de Zaffiro Pro als trainingsband in de markt. Verwacht dus geen nieuwe PR’s of KOM’s met deze banden. Ze zijn degelijk, betaalbaar en doen wat ze moeten doen: jou thuisbrengen in de winter. Ze worden niet als specifieke winterbanden aangeprezen, maar ik zou ze gerust aanbevelen naast de meer bekende opties. De band wordt in breedtes van aangeboden 23 tot 32 millimeter waarbij je bij de bredere varianten er niet meteen 7 of 8 bar hoeft in te pompen, meestal is ergens tussen de 5 en 6 prima om mee te rijden. Goed voor het comfort en de grip!

Ben je op zoek naar een betaalbare, stevige band met voldoende grip in de wintermaanden dan is de Zaffiro Pro best een optie om te overwegen. De band wordt alleen als clincher/vouwband aangeboden maar dat lijkt ons voor in de winter ook een prima keuze. Daarbij komt nog de aantrekkelijk (advies)prijs van €20,95.

Details
Vittoria Zaffiro Pro 28mm
Leverbaar als: vouwband in 700×23, 25, 28 en 32 millimeter breedte