Trek heeft nieuws want de aluminium uitvoering van de Trek Domane is vernieuwd. Het is alweer de vierde generatie van deze betaalbare endurance racer. Volgens Trek is de fiets meer all-road geworden en is het frame vernieuwd. Ook is de maximale bandbreedte vergroot en is de fiets een stukje lichter geworden ten opzichte van de eerdere generaties.
Endurance bike die klaar is voor gravelavonturen
De Trek Domane AL staat bekend om zijn comfortabele geometrie, en dat is bij de vernieuwde Domane gelukkkig nog steeds het geval. De geometrie is ten opzichte van de vorige generatie Domane niet veranderd. De cockpit is wel vernieuwd en heeft nu 4 mm flare. Ook de bekabeling is netjes weggewerkt, want die loopt nu via de onderkant van de stuurpen bij het balhoofd het frame in.
Op het frame zien we de mounts die we kennen van gravelbikes, zoals op de bovenbuis. Ook is er ruimte gemaakt voor een bagagedrager en heb je de mogelijkheid om spatborden te monteren. Als je deze opties naast de vergrote maximale bandbreedte van 38 mm legt kun je concluderen dat je met deze fiets prima offroad kunt gaan. Maar met een setje spatborden en een bagagedrager is woon-werkverkeer ook geen probleem.
Vernieuwd frame en nieuwe voorvork
Het frame is ondanks dat het dezelfde geometrie heeft wel opnieuw ontworpen. Het is gemaakt van 100 Series Alpha aluminium en door kleine aanpassingen is het gewicht iets afgenomen. Ook de carbon voorvork is nieuw. Qua gewicht komt de fiets in maat 56 nu – afhankelijk van de afmontage – uit op 10.35 of 10.55 kilo en dat is zo’n 250 gram lichter dan de vorige generatie. Nog steeds is het geen lichtgewicht. Wil je lichter dan moet je kijken naar de carbon Trek Domane.
Veel keuze qua kleuren
Kleuren kijken, wij zijn er dol op. Trek lanceert de vernieuwde Domane in 8 verschillende kleuren. Wit, blauw, rood, matzwart en ga zo maar door. Trek heeft er voor gezorgd dat er voor iedereen wel een passende kleur bij zit. Persoonlijk vind ik de Era White kleur eruit springen, vanwege de opvallende details. Let bijvoorbeeld op de goudkleurige randjes om de decals en op de off-white kleur van het frame. Dat geeft deze betaalbare fiets toch een exclusieve uitstraling. Maar ook de andere designs zien er keurig uit.
Qua afmontage heeft Trek het overzichtelijk gehouden. Je hebt de keuze uit Shimano Claris, Tiagra of 105. En daar is de prijs ook naar, want die begint al bij € 1.199,-. Dan heb je de uitvoering met Shimano Claris, gecombineerd met mechanische schijfremmen van Tektro. Voor de Tiagra variant betaal je € 1.999,- en de variant met de mechanische 12-speed Shimano 105 R7100 groepset betaal je € 2.299,-.
Alle fietsen zijn afgemonteerd met een 24-spaaks Bontrager Paradigm SL wielset met een interne velgbreedte van 21 mm. Ook de banden zijn van Bontrager, en dat zijn de Bontrager R1 Hard-Case Lite in een 32 mm breedte. Het zadel, stuur en de stuur- en zadelpen zijn ook van huismerk Bontrager.
Meer info via Trek.